ΕΠΙΣΚΕΥΗ ΠΛΑΚΕΤΑΣ Pinball Action

Μια ακόμα από τις άρρωστες πλακέτες μου είναι μια “Pinball Action” με πρόβλημα στη σωστή απεικόνιση των χρωμάτων ορισμένων sprites.
Πρόκειται για μια διπλή πλακέτα με τις γνωστές δυσκολίες προσβασιμότητας και ελέγχου κατά την διαδικασία επισκευής.
Τα χρώματα της μπάλας και κάποιων στοιχείων ντεκόρ των τραπεζιών απεικονιζόταν “ψυχεδελικά”.
Το πρώτο πράγμα ήταν η αντιγραφή (dump) των roms και η σύγκριση με τα υπάρχοντα sets του ΜΑΜΕ.
Μετά την απαραίτητη σύγκριση (CRC) βρέθηκε ότι το δικό μου set είναι το “pbaction5” με δυο προβληματικές roms.
Η πρώτη ήταν μια 2764 και η δεύτερη μια 27128.

Το σωστό rom set κατά τον MAME driver πρέπει να είναι το ακόλουθο :

ROM_START( pbaction5 )
ROM_REGION( 0x10000, “maincpu”, 0 )
ROM_LOAD( “p16.bin”, 0x0000, 0x4000, CRC(ad20b360) SHA1(91e3cdceb1c170580d926b2ed8359c3100f71b11) )
ROM_LOAD( “c15.bin”, 0x4000, 0x4000, CRC(057acfe3) SHA1(49c184d7caea0c0e9f0d0e163f2ef42bb9aebf16) )
ROM_LOAD( “p14.bin”, 0x8000, 0x2000, CRC(e7412d68) SHA1(e75731d9bea80e0dc09798dd46e3b947fdb54aaa) )

ROM_REGION( 0x10000, “audiocpu”, 0 ) /* 64k for sound board */
ROM_LOAD( “p1.bin”, 0x0000, 0x2000, CRC(8b69b933) SHA1(eb0762579d52ed9f5b1a002ffe7e517c59650e22) )

ROM_REGION( 0x06000, “fgchars”, 0 )
ROM_LOAD( “p7.bin”, 0x00000, 0x2000, CRC(9a74a8e1) SHA1(bd27439b91f41db3fd7eedb44e828d61b793bda0) )
ROM_LOAD( “p8.bin”, 0x02000, 0x2000, CRC(5ca6ad3c) SHA1(7c8eff087f18cc2ff0572ea45e681a3a1ec94fad) )
ROM_LOAD( “p9.bin”, 0x04000, 0x2000, CRC(9f00b757) SHA1(74b6d926b8f456c8d0101f0232c5d3662423b396) )

ROM_REGION( 0x10000, “bgchars”, 0 )
ROM_LOAD( “p2.bin”, 0x00000, 0x4000, CRC(21efe866) SHA1(0c0a05a26d793ba98b0f421d464ff4b1d301ff9e) )
ROM_LOAD( “p3.bin”, 0x04000, 0x4000, CRC(7f984c80) SHA1(18795ecbcd2da94f1cfcce5559d652388d1b8bc0) )
ROM_LOAD( “p4.bin”, 0x08000, 0x4000, CRC(df69e51b) SHA1(52ab15c63332f0fa98884fa9adc8d35b93c939c4) )
ROM_LOAD( “p5.bin”, 0x0c000, 0x4000, CRC(0094cb8b) SHA1(58f48d24903b797e8451bf231f9e8df621685d9f) )

ROM_REGION( 0x06000, “sprites”, 0 )
ROM_LOAD( “p11.bin”, 0x00000, 0x2000, CRC(d1795ef5) SHA1(69ad8e419e340d2f548468ed7838102789b978da) )
ROM_LOAD( “p12.bin”, 0x02000, 0x2000, CRC(f28df203) SHA1(060f70ed6386c808303a488c97691257681bd8f3) )
ROM_LOAD( “p13.bin”, 0x04000, 0x2000, CRC(af6e9817) SHA1(56f47d25761b3850c49a3a81b5ea35f12bd77b14) )
ROM_END

Αφού λοιπόν “κάηκαν” και τοποθετήθηκαν οι καινούργιες roms, το αποτέλεσμα δεν άλλαξε και πολύ με τα προβλήματα στα χρώματα να έχουν διορθωθεί στα backgrounds αλλά να παραμένουν σε κάποια sprites.
Οι υποψίες μου εστιάστηκαν στην video ram, τα chips που τις ελέγχουν και στις τελικές αντιστάσεις (network resistors) πριν την έξοδο RGB (βλ. κίτρινο πλαίσιο).

Μετά από το καθιερωμένο -εξονυχιστικό- καθάρισμα ανακάλυψα στην δεύτερη πλακέτα και στο κάτω μέρος της, σημάδια απανθράκωσης (!)
Συγκεκριμένα λόγω της συνεχούς χρήσης είχε καεί η περιοχή κάτω από τα chips των video rams και μάλιστα κάποιος είχε επιμεληθεί την αλλαγή τους με τρία 2114 ram chips.

Ξεκίνησα με γενικό reconstruction ολόκληρης της “αλλοιωμένης” περιοχής της βλάβης.

Οι μνήμες δεν ήταν προβληματικές αλλά, μια που τις είχα εύκαιρες, τοποθέτησα τις σωστές 2148.
Το logic probe έδειξε πρόβλημα στο ένα από τα δυο γειτονικά LS174 και αφού έκανα τον κόπο, άλλαξα και τα δυο LS245.

Πριν την αντικατάσταση των δυο LS174 και LS245

Μετά

Οι αντιστάσεις ήταν καλές αλλά ήταν η σειρά τους να αλλαχτούν γιατί πήρα φόρα και ήθελα να πειραματιστώ με το ενδεχόμενο πολλαπλής βλάβης.
Θα μου πείτε ποιος ο λόγος που τα έκανα όλα αυτά ?
Η απάντηση απλή, η γνώση και εμπειρία !
Έψαξα χωρίς επιτυχία σε όλο το net και δεν βρήκα schematics του παιχνιδιού πέρα από ένα “κουτσουρεμένο” manual για ρυθμίσεις των dip switches.
http://www.arcade-museum.com/game_detail.php?game_id=9017
Ήθελα πραγματικά να εμβαθύνω στον τρόπο που απεικονίζονται τα χρώματα στο συγκεκριμένο παιχνίδι που μοιάζει να είναι κοινός και σε άλλες αρχιτεκτονικές της εποχής, εμπειρία που θα μου χρειαστεί σε μελλοντικές επισκευές.
Τοποθετούσα και έβγαζα τα chips (προσομοιώνοντας πιθανές βλάβες) με αποτέλεσμα τα χρώματα να αλλάζουν συνεχώς τόσο στα background layers όσο και στα sprites. Χωρίς τις μνήμες (2148 rams) το παιχνίδι αρνούνταν πεισματικά να ξεκινήσει πέρα της πρώτης διαγνωστικής οθόνης που μου πετούσε μήνυμα λάθους στην RAM.
Η τελική πινελιά δόθηκε με την καθιερωμένη αλλαγή πυκνωτών και τοποθέτηση διάφανου πλαστικού φύλλου προστασίας πάνω από την πρώτη πλακέτα

Πάνω μέρος :

Κάτω μέρος :

…ενώ από gameplay μια εικόνα ισούται με χίλιες λέξεις !

🙂

geoanas

geoanas

I am an avid collector of retro hardware. I collect anything retro ... from calculators, to real arcade boards and home computers. Being a tech/craftsman (self taught by experience), I like tinkering with electronics. I believe that hardware engineering is a kind of an art form. I don't want to miss any chance to grab my trusty screwdriver and my precious soldering iron just to repair, improve or spice up with a ‘mod-flavor’ almost anything. I was familiar with retro scene world when...wasn’t retro at all (!)...

Leave a Reply