Amiga CD32

H τελευταία προσπάθεια της Commodore να εισέλθει στον αναπτυσσόμενο κόσμο των κονσολών αποτελεί και το τελευταίο hardware ‘κομμάτι” της πασίγνωστης εταιρείας πριν την διάλυση της. Μια καλοφτιαγμένη Amiga “μεταμφιεσμένη” σε κονσόλα. Ένα προσεγμένο σύστημα που υπό διαφορετικές συνθήκες θα αποτελούσε σίγουρα μεγάλη επιτυχία. Ένα παρεξηγημένο σύστημα που δεν κατάφερε να σώσει την Commodore… Ας γνωρίσουμε την μοναδική Amiga CD32…

  • Κατασκευαστής: Commodore
  • Κυκλοφορία:1993
  • Format: CD
  • Θύρες χειριστηρίων: 2
  • Λειτουργικό σύστημα: AmigaOS 3.1 (Kickstart 3.1 and CD32 firmware)
  • Αριθμός παιχνιδιών: 171
  • Πωλήσεις: 25.000 (Στην Γερμανία)
  • Τελευταίο παιχνίδι: Ultimate Gloom (1997)
  • Αρχική τιμή πώλησης: 500$

 

 

Πες μας μια ιστορία!

Παρόλο που η Amiga CD32 κυκλοφόρησε το 1993, η ιστορία της ξεκινά αρκετά νωρίτερα και συγκεκριμένα την δεκαετία του 80. Η Commore με την Amiga 500 και τον Commodore 64 είχε ήδη καθιερώσει την θέση της στην αγορά και κατάφερε να κατακτήσει μεγάλο κομμάτι της “πίτας” στο εμπορικό κομμάτι των μικρουπολογιστών. Υπήρχε όμως και μια μερίδα της αγοράς που δεν είχε καταφέρει να εισχωρήσει μέχρι εκείνη την στιγμή. Η αγορά των κονσολών. Οι υπολογιστές εκείνης της περιόδου θεωρούνταν για το ευρύ κοινό πρωταρχικά εργαλεία δουλειάς και μετά παιχνιδομηχανές. Κανείς δεν μπορούσε να αμφισβητήσει τις δυνατότητες των υπολογιστών στο gaming όμως οι τιμές τους παρέμεναν υψηλές για την μέση οικογένεια.

Οι εταιρείες παραγωγής κονσολών είχαν ακολουθήσει ένα διαφορετικό μονοπάτι. Κοστολογούσαν φτηνά τα συστήματα – κονσόλες και το οικονομικό τους κέρδος προερχόταν από τα παιχνίδια. Οι κονσόλες είχαν κερδίσει επάξια μια θέση κάτω απο την οικογενειακή τηλεόραση στο σαλόνι του σπιτιού. Ήταν εύκολες στην χρήση, χωρίς προβλήματα λειτουργίας και κυρίως, δεν αντιμετώπιζαν θέματα πειρατείας καθώς δεν χρησιμοποιούσαν δισκέτες ή κασέτες. Η Commodore διέκρινε μια προοπτική εξέλιξης και δεν μπορούσε να την αφήσει ανεκμετάλευτη. Ακολούθησαν δύο αποτυχημένες προσπάθειες της Commodore για μια αξιοπρεπή παρουσία στην αγορά των videogames. Η Amiga CDTV και το Commodore 64GS αποδείχτηκαν κατώτερα των περιστάσεων. Η CDTV δεν προκάλεσε την παραμικρή εντύπωση και περιέργεια στον Τύπο και στους καταναλωτές λόγω της υπερβολικά υψηλής τιμής της (699 λίρες) αλλά κυρίως εξαιτίας της “αμηχανίας” που προκαλούσε το CD format το οποίο όπως φάνηκε δεν ήταν αρκετά “ώριμο” ώστε να κατακλύσει την αγορά και να αξιοποιηθεί πλήρως απο τους developers. Το 64GS απέτυχε καθώς υστερούσε σημαντικά σε τεχνικά χαρακτηριστικά σε σχέση με τις υπόλοιπες κονσόλες της περιόδου εκείνης. Επιπροσθέτως διέθετε πολύ λίγα σε αριθμό αλλά και ποιότητα παιχνίδια και χαμηλής ποιότητας οπότε το μέλλον του ήταν εξ αρχής καταδικασμένο.

Ναι, το pad είναι τόσο άβολο όσο φαίνεται!
Ναι, το pad είναι τόσο άβολο όσο φαίνεται!

Η σειρά του CD32 είχε φτάσει. Η Commodore έδειξε πως έμαθε πολλά απο τα λάθη του παρελθόντος. Το hardware βασίζεται στην νεοφερμένη (κυκλοφόρησε μόλις έναν χρόνο πριν) Amiga 1200 ώστε όλα τα παιχνίδια να ανήκουν στην “1η γραμμή”, ενώ ο σχεδιασμός του CD32 είναι αισθητικά βελτιωμένος σε σχέση με την CDTV και παραπέμπει αμέσως σε κονσόλα, ώστε οι καταναλωτές να αντιλαμβάνονται εύκολα πως πρόκειται για μια καθαρόαιμη παιχνιδομηχανή. H Commodore φαίνεται πως έχει κάνει όλες τισ σωστές κινήσεις για κάνει μια δυναμική είσοδο. Τον Σεπτέμβριο του 1993 κυκλοφορεί το CD32. Αρχικά στην Αμερική και αργότερα στην Ευρώπη, η Commodore ακολουθεί μια επιθετική πολιτική προώθησης συνεχίζοντας την “παράδοση” που την θέλει να χρησιμοποιεί διάσημες προσωπικότητες για την διαφήμιση των προϊόντων της. O παρουσιαστής Chris Evans πρωταγωνιστεί σε όλα τα διαφημιστικά spots του CD32 και η αρχή κρίνεται αρκετά επιτυχημένη. Η Commodore Αγγλίας αποφασίζει να προκαλέσει τον Ιαπωνικό γίγαντα με το όνομα Sega και τοποθετεί μια διαφημιστική – προκλητική – χιουμοριστική πινακίδα, ακριβώς έξω από τα γραφεία της Sega Αγγλίας. Στην πινακίδα αναγράφεται: ” To be this good would take Sega ages”. Ο πρόεδρος της Commodore Αγγλίας David Pleasance δεν έχανε ευκαιρία να αναφέρει σε κάθε του δήλωση – συνέντευξη πως δεν είναι καλή επιλογή για τους καταναλωτές η αγορά ενός Mega CD  καθώς στοιχίζει ακριβότερα και απαιτεί και το Mega Drive για να λειτουργήσει.

Η διαφημιστική πινακίδα ακριβώς δίπλα στα γραφεία της SEGA, αποδεικνύει τις άγριες διαθέσεις της Commodore!
Η διαφημιστική πινακίδα ακριβώς δίπλα στα γραφεία της SEGA, αποδεικνύει τις άγριες διαθέσεις της Commodore!

Όλες αυτές οι ανορθόδοξες τεχνικές προώθησης κατά κάποιο τρόπο απέδωσαν καρπούς. Το CD32 έκανε μια δυναμική είσοδο στην αγορά και έδωσε στο CD rom format την αίγλη που του έλειπε. Γιατί όμως κατέληξε σε παταγώδη αποτυχία; Η αλήθεια είναι πως οι πωλήσεις του CD32 ήταν αρκετά υψηλότερες από οποιαδήποτε άλλη κονσόλα με cd rom. O λόγος είναι απλός. Φτηνό software. Τα παιχνίδια του Mega CD ξεκινούσαν από 40 λίρες ενώ τα PC CD-ROM παιχνίδια έφταναν μέχρι και τις 70 λίρες (όπως το 7th Quest της Virgin). Η τιμολογιακή πολιτική της Commodore έμοιαζε απόλυτα λογική καθώς τα ακριβότερα παιχνίδια στοίχιζαν περίπου 30 λίρες,

Υπήρξαν όμως ελάχιστα παιχνίδια που ανέδειξαν την πραγματική δύναμη του CD32. Η πλειοψηφία των developers δεν γνώριζαν ακόμη πως να εκμεταλλευτούν τον “τεράστιο” χώρο του νεοφερμένου τότε cd rom. Παρόλο που το παιχνίδι Flink είναι από τα εντυπωσιακά παιχνίδια της κονσόλας, η Psygnosis ήταν από τις εταιρείες που αξιοποίησαν το cd rom με εντελώς λάθος τρόπο. Στο πρώτο της παιχνίδι για το CD32, ένα 3D shooter με το όνομα Microcosm. Η Psygnosis χρησιμοποίησε το 34% της χωρητικότητας του cd για μουσική, το 62% για pre-rendered γραφικά και μόλις 4% για το “πραγματικό” παιχνίδι. Γεγονός που δυσαρέστησε τους gamers καθώς το CD32 δεν ήταν μια κονσόλα με πλήθος FMV παιχνιδιών όπως το Mega CD.

Μετά την πολλά υποσχόμενη εισαγωγή στην αγορά της Amiga CD32 στα τέλη του 1993, όλα έδειχναν πως η Commodore είχε καταφέρει να κάνει μια επιτυχημένη εισαγωγή στην αγορά των κονσολών. Οι τιμές των παιχνιδιών ήταν καλές, τα ports από παιχνίδια της Amiga 500 και 1200 πραγματοποιούταν από τους developers εύκολα και γρήγορα και οι “τολμηροί” αγοραστές έδειχναν να προτιμούν το CD32 από τον ανταγωνισμό της εποχής. Το μέλλον της κονσόλας όμως ήταν ήδη καταδικασμένο. H οικονομική κατάρρευση της Commodore είχε ξεκινήσει. Τα κέρδη από τις πωλήσεις δεν ήταν αρκετά ώστε να καλύψουν την οικονομική ζημιά που προκάλεσαν οι πολλές υλοποιήσεις νέου hardware σε μικρό χρονικό διάστημα. Το κοινό είχε αντιληφθεί πως κάτι πήγαινε στραβά. Η Commodore Αυστραλίας κατέβασε ρολά μερικούς μήνες πριν και η Commdore Αμερικής ήταν η επόμενη. 7 μήνες μετά την κυκλοφορία του CD32, τα κεντρικά γραφεία της Commodore κλείνουν μια για πάντα. Η Commodore Αγγλίας, πάλεψε όσο μπορούσε να μείνει στην αγορά με σκοπό μάλιστα να εξαγοράσει ολόκληρη την εταιρεία αλλά δεν τα κατάφερε. Η Commodore ήταν “νεκρή”. Τα δικαιώματα των ονομάτων Amiga και Commodore μεταπωλούνταν απο εταιρεία σε εταιρεία για τα επόμενα 3 χρόνια και ήταν πλέον φανερό πως η εταιρεία δεν θα επιστρέψει ούτε καν σε άλλα χέρια.

Oι "μπηχτές" στην SEGA ήταν συχνό φαινόμενο!
Oι “μπηχτές” στην SEGA ήταν συχνό φαινόμενο!

Οι developers συνέχισαν να αναπτύσσουν παιχνίδια για την Amiga CD32 για αρκετά χρόνια. Η Amiga είχε ήδη μια τεράστια βάση χρηστών και τρίτες εταιρείες είχαν κατασκευάσει cd rom drives συμβατά με το CD32 και τις Amiga A1200 και A4000. Αποτελεί τραγική ειρωνεία το γεγονός πως μερικά από τα καλύτερα παιχνίδια της κονσόλας εμφανίστηκαν αφού η Commodore είχε χρεοκοπήσει. Worms, Gloom και Alien Breed 3D κυκλοφόρησαν κατά την διάρκεια του έτους 1995.Ακόμα και αν η Commodore δεν χρεοκοπούσε και συνέχιζε να ήταν μια υγιής επιχείρηση, είναι εξαιρετικά αμφίβολο το κατά πόσο το CD32 θα είχε καταφέρει να επιβιώσει παραπάνω από όσο τελικά κατάφερε. Από το 1996 και έπειτα, έκαναν την εμφάνιση τους πολύ ισχυρότερες κονσόλες όπως το Playstation και N64 οι οποίες προσέφεραν παιχνίδια που το CD32 απλά δεν είχε τις τεχνικές δυνατότητες να υποστηρίξει, ακόμα και στον τομέα των 2D γραφικών. Ίσως η Commodore σε ένα υποτιθέμενο ευνοϊκό μέλλον για αυτήν, να είχε κυκλοφορήσει το CD128 και να κατάφερνε κάτι παραπάνω. Δεν γνωρίζει κανείς….

Το CD32 δεν ήταν η καλύτερη Amiga που κυκλοφόρησε. Για την ακρίβεια, η πλειοψηφία του κόσμου το 1993 προτιμούσε την A1200. Αποτέλεσε όμως σίγουρα το πιο ενδιαφέρον ‘κομμάτι’ hardware της Commodore το οποίο έδωσε ελπίδα ζωής στην αγαπημένη μας εταιρεία. Ίσως μερικά αποκλειστικά παιχνίδια για την κονσόλα να έκαναν την διαφορά, ίσως μια προσπάθεια ‘μετάβασης’ στα 3D παιχνίδια να έδινε την απαραίτητη ώθηση, ίσως αν δεν υπήρχε η A4000 η Commodore να μπορούσε να στηρίξει οικονομικά το CD32, ίσως…

 

Παιχνίδια για να παίξουμε έχει?!?!

Δυστυχώς η Amiga CD32 βομβαρδίστηκε με ports από παιχνίδια της Amiga 500 και λιγότερα από την 1200. Το γεγονός αυτό όπως είναι φυσικό δυσαρέστησε τους κατόχους Amiga 500 και 1200 οι οποίοι πλέον δεν είχαν κανέναν λόγο να προβούν στην αγορά της κονσόλας. Όμως οι χιλιάδες gamers που δεν κατείχαν ήδη κάποιο μηχάνημα της Amiga έμοιαζαν αρκετά ευχαριστημένοι με την ποιότητα των παιχνιδιών και έμοιαζαν διατεθειμένοι να στηρίξουν την κονσόλα. Τα ports απο την Amiga 500 δεν εντυπωσίαζαν αλλά κάποια παιχνίδια που εκμεταλλεύτηκαν μέχρι έναν βαθμό το νέο hardware, όπως τα Superfrog και Speedball 2 δεν άφηναν περιθώρια για παράπονα.

FPS στο CD32? Και όμως γίνεται! Το Gloom Deluxe δεν φτάνει στα επίπεδα του Doom αλλά αποτελεί αξιόλογη προσπάθεια
FPS στο CD32? Και όμως γίνεται! Το Gloom Deluxe δεν φτάνει στα επίπεδα του Doom αλλά αποτελεί αξιόλογη προσπάθεια

Υπήρχαν αρκετά παιχνίδια που στο CD32 παρουσιάστηκαν αρκετά βελτιωμένα σε σχέση με τις εκδόσεις για Amiga χωρίς όμως να καταφέρουν να αξιοποιήσουν το νέο αποθηκευτικό μέσο που λέγεται CD. Οι τίτλοι λανσαρίσματος της κονσόλας ήταν ήταν μέτριοι έως απογοητευτικοί. Για παράδειγμα η μεταφορά του πραγματικά απαίσιου platform Oscar από την Amiga 1200 προκαλούσε γέλια στους παίχτες, ενώ το ενδιαφέρον puzzle παιχνίδι τύπου Lemmings με το όνομα Digers παρόλο που είχε πολύ ευχάριστο gameplay δεν εντυπωσίασε το κοινό των console games. H συνέχεια ήταν σαφώς καλύτερη. Η Team 17 κυκλοφορεί το πολύ αξιόλογο fighting Ultimate Body Blows και εκμεταλλεύεται τον διαθέσιμο χώρο του CD για να “χωρέσει”  μεγάλο αριθμό χαρακτήρων προς επιλογή. Η ίδια εταιρεία μερικούς μήνες αργότερα κυκλοφορεί ένα πακέτο με τα Alien Breed II και Alien Breed Tower Assault τα οποία εμπλουτίστηκαν με FMV σκηνές. Η βιβλιοθήκη παιχνιδιών του CD32 αρχίζει να πλουτίζει! Η Codemasters κυκλοφορεί το πακέτο Big 6 το οποίο περιλαμβάνει 6 παιχνίδια Dizzy adventures σε ένα και μόνο CD. Ακολουθεί μια πολύ αξιόλογη έκδοση του Worms η οποία για πρώτη φορά επιτρέπει στο παίχτη να τοποθετήσει όποιο μουσικό CD επιθυμεί να ακούει κατά την διάρκεια του παιχνιδιού!

To εξώφυλλο του εκπληκτικού Beneath A Steel Sky
To εξώφυλλο του εκπληκτικού Beneath A Steel Sky

Το CD32 έμοιαζε ιδανική πλατφόρμα για να φιλοξενήσει adventure παιχνίδια. Το CD-speech ήταν πλέον εφικτό λόγο του CD format και οι εταιρείες έπρεπε να το εκμεταλλευτούν. Το 1994 εμφανίζονται στην αγορά τα εκπληκτικά Beneath A Steel Sky και Simon The Sorcerer και οι gamers μπορούσαν πλέον όχι μόνο να διαβάζουν τους διαλόγους, αλλά και να τους ακούν μέσω του “πεντακάθαρου” στερεοφωνικού CD-speech  ήχου και μάλιστα από τα “στόματα” γνωστών ηθοποιών-κωμικών όπως ο Chris Barie.

Το διασκεδαστικό 2D shoot em up Banshee, με πολύ αξιόλογα γραφικά.
Το διασκεδαστικό 2D shoot em up Banshee, με πολύ αξιόλογα γραφικά.

Υπήρξαν όμως και αποκλειστικότητες για το CD32 που έμοιαζαν ικανές να κάνουν την διαφορά. To cartoon racing παιχνίδι στο στυλ του Mario Kart με το όνομα Bump N Burn. Παρόλο που δεν είχε την ποιότητα του gameplay που διαθέτει ο υδραυλικός της Nintendo, κατάφερε να αναδείξει κάποιες από τις καλά κρυμμένες γραφικές δυνατότητες της κονσόλας. Εντύπωση προκάλεσε το γεγονός πως το παιχνίδι ήταν πλήρως full screen και μάλιστα με υψηλό frame rate ενώ το chip γραφικών της κονσόλας με το όνομα Akiko “δημιουργούσε” χωρίς καθυστερήσεις, πίστες με ανηφόρες κατηφόρες, σημεία για άλματα και απότομες στροφές. Φυσικά ούτε από αυτό το παιχνίδι έλειπε το ψηφιοποιημένο commentary πριν από κάθε πίστα. Το παιχνίδι όμως που προκάλεσε την μεγαλύτερη εντύπωση και έκανε περήφανους τους κατόχους της κονσόλας ήταν το Flink της Psygnosis. Το μοναδικό platform παιχνίδι που έδειχνε γιατί το CD32 ήταν δυνατότερο από τα Mega Drive και SNES. Εκπληκτικά σχεδιασμένες πίστες με έντονα χρώματα, ευφάνταστοι εχθροί που “γέμιζαν” την οθόνη και το Akiko chip αναλαμβάνει scaling και rotation εφέ με απόλυτη επιτυχία και όλα αυτά στα 60hz!

Γενικότερα η βιβλιοθήκη παιχνιδιών του CD32 διαθέτει αρκετά αξιόλογα παιχνίδια και ειδικά οι μη κάτοχοι κάποιου μηχανήματος Amiga αξίζει να την εξερευνήσουν. Αποδεικνύεται όμως πως οι developers δεν είχαν ούτε την υπομονή ούτε την διάθεση (ίσως ούτε και τα χρήματα) να αξιοποιήσουν σε μεγαλύτερο βαθμό τις δυνατότητες της κονσόλας. Γιατί καλές οι τεχνικές δυνατότητες, αλλά το μέλλον μιας κονσόλας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τα παιχνίδια της…

Μερικά ακόμη παιχνίδια άξια προσοχής: Guardian, D/Generetion, Zool, Disposable Hero, Gunship 2000, Super Stardust

Super Stardust
Super Stardust
Guardian
Guardian

 

Ομορφιά ή λειτουργικότητα??

Η Commodore επιθυμούσε να είναι ξεκάθαρο, πως η Amiga CD32 είναι κονσόλα. Όχι υπολογιστής. Κατ’ επέκταση η εξωτερική εμφάνιση του συστήματος δεν κρύβει εκπλήξεις στον σχεδιασμό, έχει όμως μερικά σημεία άξια προσοχής. Με μια πρώτη ματιά, ο απλός σχεδιασμός του θυμίζει αρκετά το Mega CD και δεν προκαλεί κάποια ιδιαίτερη εντύπωση. Με μια πιο προσεκτική ματιά όμως, παρατηρούμε, πέρα από τις συνηθισμένες θύρες των χειριστηρίων, μια θύρα S video. Η σύνδεση S Video προσέφερε πολύ καλύτερη ποιότητα εικόνας σε σχέση με την RF είσοδο των Mega Drive και SNES. Τα 9pin ports δέχονταν “χωρίς διαμαρτυρίες” οποιοδήποτε χειριστήριο συμβατό με Amiga, αλλά και κάθε είδους ποντίκι. Γεγονός που αποτελούσε μεγάλη ευκολία για τους gamers σε παιχνίδια όπως το Simcity και το Cannon Fodder. Η ευχάριστη προσθήκη όμως βρίσκεται στο πίσω μέρος της κονσόλας. Εκεί βρίσκεται μια θύρα full expansion bay έτοιμη να δεχτεί ενα FMV module η οποία δίνει την δυνατότητα αναπαραγωγής Video CD στην κονσόλα. O πραγματικός λόγος ύπαρξης του expansion bay όμως είναι η expansion card την οποία σχεδίαζε η Commodore με σκοπό να μετατρέπει το CD32 σε μια πλήρως λειτουργική Α1200, με disk drive, θύρες για εκτυπωτή, μεγαλύτερη RAM, γρηγορότερο επεξεργαστή και σκληρό δίσκο! Πραγματικά φιλόδοξο σχέδιο! Ένας ρυθμιστής έντασης, μια θύρα ακουστικών και το ευδιάκριτο reset button γίνονται αμέσως αντιληπτά στην πρόσοψη της κονσόλας. Τέλος στα αριστερά διαφαίνεται μια θύρα aux στην οποία συνδέεται το πληκτρολόγιο της Amiga 4000 και θεωρητικά ολοκλήρωνε την δυνατότητα μετατροπής του CD32 σε Amiga υπολογιστή.  Ωραίες ιδέες οι οποίες δεν πρόλαβαν να υλοποιηθούν ποτέ….

 

Στο πίσω μέρος φαίνεται καθαρά η θύρα S-VHS.
Στο πίσω μέρος φαίνεται καθαρά η θύρα S-VHS.

 

Γραφικά-Ήχος

Η εσωτερική αρχιτεκτονική της Amiga CD32 ήταν σχεδόν πανομοιότυπη με αυτή της Amiga 1200. Με μία όμως ενδιαφέρουσα προσθήκη, το Akiko chip. Μέχρι και σήμερα οι πραγματικές δυνατότητες του συγκεκριμένου chip παραμένουν άγνωστες. Παρόλο αυτά είναι γνωστό πως ο βασικός λόγος ύπαρξης του, ήταν να αναλαμβάνει όλη την “βρώμικη” δουλειά στις απαραίτητες γραφικές μετατροπές των που απαιτούσαν τα ports από την Amiga, ώστε να μην επιβαρύνεται ο επεξεργαστής. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως τα 3D παιχνίδια θα μπορούσαν να αποδίδουν αρκετά καλύτερα στο CD32 απ’ότι στην Amiga 1200, γεγονός που θα αποτελούσε μεγάλο πλεονέκτημα για την Commodore αν τελικά επιβίωνε, καθώς πολλά Doom clones παιχνίδια περίμεναν το “πράσινο φως” για να μεταφερθούν στο CD32.  Στην “καρδιά” της κονσόλας, χτυπούσε ένας modified 32bit επεξεργαστής με συχνότητα λειτουργίας στα 14.32Mhz ενώ συνοδευόταν από 2MB μνήμης RAM και μια ποικιλία μικροεπεξεργαστών σε παράλληλη λειτουργία όπως οι Lisa, Alice,Paula και φυσικά ο Akiko. Αυτή αρχιτεκτονική παράλληλης λειτουργίας καθιστά ικανό το CD32 να πραγματοποιεί rendering στα 16.7 εκατομμύρια χρώματα με μέγιστη ανάλυση 1280×400 σε NTSC σήμα. Χαρακτηριστικά αρκετά εντυπωσιακή σε σύγκριση με αυτά των 16bit κονσολών.

To περιβόητο Akiko chip.
To περιβόητο Akiko chip.

Το CD format πέρα από μεγάλη χωρητικότητα, έδωσε νέα διάσταση και στον τομέα του ήχου. Το CD32 υποστήριζε 4 κάναλο στερεοφωνικό ήχο μέσω του Paula chip και ήταν πραγματικά απόλαυση να παίζεις το Beneath A Steel Sky και να ακούς πεντακάθαρα speech σε ποιότητα CD από τα ηχεία της τηλεόρασης. Φυσικά η κονσόλα υποστήριζε την αναπαραγωγή Audio CDs και μάλιστα με πολύ καλά αποτελέσματα! Αν συνυπολογίσουμε την υποστήριξη Video CD, Karaoke CD, CDTV, CD+G,CD-i και Photo CD, γίνεται αντιληπτό πως τα χαρακτηριστικά της κονσόλας ήταν κάτι παραπάνω από επαρκή για εκείνη την χρονική περίοδο.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

CPU Motorola 68EC020 at 14.32 MHz (NTSC), 14.18 MHz (PAL)
RAM MB Amiga Chip RAM
ROM 1 MB Kickstart ROM με CD32 firmware
kB non-volatile EEPROM[5] μνήμη για game saves
Chipset Advanced Graphics Architecture (AGA)
Additional Akiko chip (CD-ROM controller and performs chunky to planar graphics conversion)
Video 24-bit χρωματική παλέτα (16.8 εκατομμύρια χρώματα)
Μέχρι 256 χρώματα ταυτόχρονα στην οθόνη σε indexed mode
262,144 χρώματα στην οθόνη σε HAM-8 mode
Υποστηριζόμενες αναλύσεις:320×200 to 1280×400i (NTSC)320×256 to 1280×512i (PAL)

Ήχος     4 × 8-bit PCM κανάλια (2 stereo κανάλια) 28 kHz μέγιστο DMA sampling rate CD Format

Διπλής ταχύτητας (300 kB/s) CD-ROM drive (proprietary MKE controller)

Θύρες   S-Video out (4-pin mini-DIN) Composite video out (RCA)
RF audio/video out (RCA) Audio out (2 × RCA and 3.5 mm stereo jack)
Keyboard (6-pin mini-DIN) 2 × Mouse/Gamepad ports (DE9)
RS-232 serial AUX port (6-pin mini-DIN)

Μόνο 2 τεύχη άντεξε το Amiga CD32 Magazine...
Μόνο 2 τεύχη άντεξε το Amiga CD32 Magazine…

 

 

Αντί επιλόγου…

Σίγουρα αξίζει να ασχοληθείτε και σήμερα με το CD32. Μια κονσόλα με πολλά “μυστικά” και δυνατή-ενεργή shareware σκηνή η οποία παράγει κατά καιρούς Compilations CDs γεμάτα Amiga games, συμβατά με την κονσόλα και σίγουρα ικανά να σας κρατήσουν το ενδιαφέρον αμείωτο για αρκετό καιρό. H Amiga CD32 αποτελεί αναμφισβήτητα το πιο ενδιαφέρον σύστημα της Commodore από πλευράς hardware. Συνδύαζε φρέσκες ιδέες, ικανό hardware, συνεχώς αναπτυσσόμενο software και την κληρονομιά της Commodore. Μπορεί να μην τα κατάφερε, αλλά εκείνη την χρονική περίοδο έμοιαζε ικανό σύστημα για να βγάλει την Commodore από τον “βάλτο”. Απλά ήθελε περισσότερο χρόνο… Το CD32 αποτελεί μια εύκολα προσβάσιμη Amiga 1200. Μπορεί να διέθετε λίγα αποκλειστικά παιχνίδια αλλά το CD32 κατάφερε να μεταφέρει τα καλύτερα παιχνίδια των Amiga υπολογιστών, στις τηλεοράσεις μας. Η Amiga CD32 το Xbox εκείνης της εποχής…

 

 

NiCkeD

NiCkeD

Αμετανόητος οπαδός του Amstrad και του Pc gaming (retro και όχι μόνο)! Μυημένος απο μικρός και στον κόσμο των κονσολών! Θεωρεί το gaming τέχνη και διαβάζει περιοδικά σαν μανιακός! Το iamretro είναι το νέο σπίτι του και αυτό το σπίτι έχει πολλά δωμάτια για εξερεύνηση!

7 thoughts on “Amiga CD32

  • dR_wH0
    June 4, 2013 at 8:31 pm
    Permalink

    Μπορεί να είσαι αμετανόητος οπαδός του Amstrad αλλά δεν μπόρεσες να κρύψεις την αγάπη σου για την Commodore! Ευγε! Πολύ δυνατό άρθρο!

  • turrican
    June 5, 2013 at 5:23 pm
    Permalink

    Συγχαρητήρια για την παρουσίαση! Λατρεύω τα ιστορικά κομπιουτερικά θέματα αλλά δυστυχώς η πραγματικότητα του ελληνικού internet δε μου δίνει συχνά τέτοιες χαρές! Γράφεις όμορφα, το διάβασα πολλές φορές! Συνέχισε έτσι!

  • NiCkeD
    June 5, 2013 at 11:05 pm
    Permalink

    Σε ευχαριστούμε Turrican! Τα ιστορικά θέματα αρέσουν και σε εμένα πολύ! Το συγκεκριμένο χρειάζεται κάποιες μικρές διορθώσεις και θα είναι OK! Χαίρομαι που σου άρεσε!

  • nkary
    June 7, 2013 at 5:46 pm
    Permalink

    Πραγματικά το xbox της εποχής. Πάντως δεν νομίζω να αρκούσε αυτό και μόνο για να σώσει την Commodore και γενικά εκείνη την εποχή. Ούτε και κατάλαβα που χρησίμευε η δυνατότητα να μετατραπεί σε υπολογιστή. Θα την αγόραζα μόνο και μόνο για το όνομα Amiga.
    Πέρα αυτών των σκέψεων μπράβο και πάλι Νίκο για την σε βάθος παρουσίαση σου.

  • March 20, 2015 at 12:27 pm
    Permalink

    Είχα αγοράσει μια πρόσφατα (ναι, τελευταία ασχολούμαι με κονσόλες περισσότερο) αλλά είναι στη γωνία και αραχνιάζει. Έχει μεν μερικά καλά ports με ωραίο retro feeling, παιχνίδια που ήθελα να παίξω και στην Amiga αλλά βαριόμουνα λόγο disk loading, ενώ εδώ με διάφορα CD collections παίζεις τα πάντα. Είχα το παραδοσιακό joystick με ένα δύο κουμπιά να μην δουλεύουν, αγόρασα ένα άλλο που το βγάζουν σήμερα και είναι σαν του playstation αλλά κάποια κουμπιά πάλι είναι σκληρά στο πάτημα (μου πόνεσε το χέρι στο Banshee). Και τελικά κατέληξα να βλέπω κανά demo για να χαλαρώσω, είναι καλή φάση να βλέπεις demos της 1200 στην κονσόλα.

    Όσο για το Akiko chip, ρώτησα μερικούς Amigάδες στην demoscene και λένε πως δεν έδινε και πολύ. Ουσιαστικά ένα 15% κέρδος σε σύγκριση του να κάνεις chunky to planar με το CPU (68020). Αλλά σε σύγκριση με τις μεταγενέστερες Amigές C2P με CPU κώδικα θα ξεπερνούσε λένε το Akiko. Πολλοί λένε θα προτιμούσαν μια εξέλιξη της AGA με μερικά extra chunky modes χωρίς bitplanes σαν το PC. Οπότε θες καλά 2d και parallax και κόλπα με τα bitplanes πας στα παραδοσιακά modes. Θες texture mapping πας στα καινούρια modes.

  • November 12, 2015 at 9:26 pm
    Permalink

    Ισως η μονη κονσολα που δεν ειδα ποτε live.. 🙁
    Ευχαριστουμε για την ομορφη παρουσιαση!!

Leave a Reply