Master of Magic : Review

“Κατά βάση, το Master of Magic είναι ενα 4Χ Turn Based Strategy game. Δανείζεται στοιχεία απο τα Advanced Dungeons and Dragons, απο το Magic : The Gathering, απο το Civilization και απο το Master of Orion. Μπορεί να μην είχε κάτι το πρωτοποριακό, αλλά κατάφερε να κάνει ενα μοναδικό medley με τα προαναφερθέντα . Η σωστή ισορροπία ανάμεσα σε τόσα πολλά διαφορετικά elements είναι το παν. Φυσικά, δεν ήταν λίγοι αυτοί που ζήλεψαν την συνταγή και προσπάθησαν αργότερα να την αντιγράψουν. Μάταια όμως. Ιδού λοιπόν ο Βασιλιάς των 4Χ Fantasy TBS μέχρι σήμερα. Ιδού το μαργαριτάρι της Simtex Software.”

Λίγη Ιστορία

Το παιχνίδι κατασκευάστηκε απο την Simtex Software και κυκλοφόρησε μέσω της Microprose. Η Simtex Software ήταν το πνευματικό παιδί του Steve Garcia, υπεύθυνη για τα πασίγνωστα Master of Orion I και II. To παιχνίδι έκανε την εμφάνιση του στην Ευρωπαϊκη αγορά τον Σεπτέμβριο του 1994, αλλά στην Ελλάδα δεν γνωρίζουμε ακριβώς το πότε ήρθε (και αν). Το μόνο σίγουρο είναι πως πέρασε και αυτό απαρατήρητο απο τα τότε Ελληνικά περιοδικά πληροφορικής (όπως και αρκετά άλλα παιχνίδια) αφού μια εκτενή αναζήτηση στην ψηφιακή μας βιβλιοθήκη αποδείχθηκε άκαρπη. Pixel και PC Master (PC Games) αφιέρωσαν εκτενή χώρο στις σελίδες τους για τα Civilization / Colonization, αλλά τίποτα για αυτό. Παραδόξως, το μόνο περιοδικό που το αναφέρει είναι το USER, Τεύχος 53  Δεκέμβριος του 1994 και ο τότε πιτσιρικάς Παύλος Δημόπουλος (aka Shadowcaster) σε ένα δισέλιδο review παίρνει το φτυάρι του και… το περιποιείται καταλλήλως! Αν θα έπρεπε να κατηγορηθεί για κάτι το MoM, είναι για την προβληματική του έκδοση 1.0 ή οποία είχε αμέτρητα bugs και ένα Artificial Intelligence που κάλλιστα θα μπορούσες να ονομάσεις Artificial Dumbness. Προβλήματα που διόρθωσαν βέβαια με το 1.31 patch τον επόμενο χρόνο, αλλά σε μιά εποχή χωρίς internet είναι να απορεί κανείς πώς το διέθεσαν στο αγοραστικό τους κοινό. 20 χρόνια μετά, θεωρώ οτι το Master of Magic αδικήθηκε απο πολλούς και οτι του άξιζε μια πιο ζεστή προσέγγιση.

Πάμε να το δούμε μαζί λοιπόν,

Ο σκοπός του παιχνιδιού…

Όπως λέει και ο τίτλος στο Cover – Explore and Conquer Magical Worlds. Θα πρέπει να διαλέξουμε έναν απο τους pre-made Μάγους, την φυλή της αυτοκρατορίας μας και με αυτό τον συνδυασμό να κατατροπώσουμε τον ανταγωνισμό, ο οποίος είναι φυσικά, αυτοκρατορίες άλλων επίδοξων μάγων. Ξεκινώντας θα δείτε οτι το παιχνίδι θυμίζει καταπληκτικά το Civilization, σύντομα όμως γίνεται αντιληπτό οτι τα πράγματα δεν είναι έτσι. Εκεί που τελειώνει το CiV, αρχίζει ο κόσμος του Φανταστικού – ένας κόσμος στο οποίο περπατούν όλων των ειδών τέρατα και μεταφυσικά όντα που είχαν γραφτεί ποτέ στα Monstrous Manual της TSR.

Σαν μάγος που είστε λοιπόν, θα πρέπει να κάνετε research νέα spells, να μαζέψετε mana, να ανεβάσετε το skill και την φήμη σας, να φτιάξετε παντοδύναμα artifacts για να *ντύσετε* τους ήρωες σας και τόσα πολλά ακόμα. Ήρωες ; Ναι καλά διαβάσατε. Αναλόγως την φήμη που έχετε σαν Μάγος, σας πλησιάζουν ήρωες που θα θέλουν να ηγηθούν των στρατών σας. Με το αντίστοιχο τίμημα φυσικά (upkeep). Εδώ φαίνεται και το RPG element που πρόσθεσε η Simtex, μιας και οι ήρωες παίρνουν levels κανονικά και φυσικά φοράνε αντικείμενα είτε κατασκευής μας είτε αγορασμένα απο τους Wandering Merchants. Επειδή και σαν μονάδες μπορούν να κινηθούν με μεγαλύτερη ταχύτητα απο τους απλούς στρατιώτες, είναι ιδανικοί πολλές φορές για εξερεύνηση ή για γρήγορη ανταπόκριση σε μια κοντινή πόλη που βρίσκεται υπο πολιορκία.

Τι είναι τα 4Χ Games : Στην ουσία πρόκεται για παιχνίδια στρατηγικής, στα οποία αναλαμβάνετε μια Αυτοκρατορία και “εΞερευνείτε” , “εΞαπλώνεστε”, “εΚμεταλεύεστε” και “εΞολοθρεύετε” (eXplore, eXpand, eXploit and eXterminate). Τον όρο τον πρωτοχρησιμοποίησε ο Alan Emrich (Computer Gaming World) στο review του για το Master of Orion και έκτοτε καθιερώθηκε


Master Of Magic
Μπορούμε να επιλέξουμε ανάμεσα απο 14 μάγους και 6 διαφορετικές σχολές μαγείας. Η να φτιάξουμε έναν custom.

Μικροδιαχειρισμός aka Micromanage

Σαν γνήσιο TBS έχει αρκετό, αυτό είναι αναπόφευκτο. Αλλά απο την στιγμή που είστε οπαδός των 4Χ, τότε ξέρετε οτι αυτό είναι καλό! Εκτός απο το οτι πρέπει να ασχολήστε με κάθε πόλη που ιδρύετε σε επίπεδο Civ (Κτίρια, κόσμος, αρρώστιες, τρόφιμα, θρησκείες, έσοδα, έξοδα, κτλ) πρέπει να : παρακολουθείτε τις κινήσεις των άλλων μάγων, να έχετε καλές διπλωματικές σχέσεις μαζί τους, να εξερευνείτε (με research) νέα ξόρκια / νέα αντικείμενα και φυσικά τον περιβάλλοντα χώρο σας! Αν τα παραπάνω σας φαίνονται λίγα, φανταστείτε τα επί 2.

Master of Magic

Γιατί επι 2 ; Μα γιατί το ΜοΜ, έχει 2 Planes (κάτι σαν φωτεινός κόσμος / σκοτεινός κόσμος). Στην Καλή πλευρά τα πράγματα είναι φωτεινά και χαρούμενα – γαλάζια νερά, πράσινοι λόφοι, όμορφα ηφαίστεια, νεραϊδες , λουλουδάκια και πάει λέγοντας. Στην Κακή πλευρά οι φυλές είναι τερατόμορφες, ο κόσμος σκοτεινός και μουντός, αντί για λουλούδια έχει γαιδουράγκαθα αλλά… η μαγεία και οι θησαυροί είναι σε αφθονία! Το *ταξίδι* απο την μία πλευρά στην άλλη γίνεται μέσω Πύργων Μαγείας που βρίσκονται στον χάρτη, αν και μόλις προχωρήσετε στο Research θα δείτε οτι υπάρχουν και αντίστοιχα Spell που σας προσφέρουν αυτήν την δυνατότητα (η την απαγορεύουν). Ο τελικός σκοπός φυσικά είναι να κυριαρχήσετε παντού και δεν είναι λίγες εκείνες οι φορές που θα είναι καθοριστικό το ποιός μάγος θα περάσει πρώτος στην άλλη πλευρά.

“Τα παιχνίδια που ενσωματώνουν αυτό το Play style, του διπλού κόσμου δεν είναι λίγα. Το Master of Magic όμως είναι ένα απο τα λίγα που το καταφέρνουν επάξια και δεν γίνονται κουραστικά εκ τούτου. Απεναντίας δίνει αέρα στην ευελίξία του παιχνιδιού και ανεβάζει ευχάριστα την πολυπλοκότητα του”

Let The Battles Begin

Εδώ η Simtex μας προσφέρει το κάτι παραπάνω. Οι μάχες εξελίσσονται σε ενα υπέροχο ισομετρικό grid, στο οποίο παρατάσσονται οι στρατιές. Κουτάκι – κουτάκι, βήμα-βήμα, ανάλογα με το Initiative, το Speed, το Range και ένα σωρό άλλους παράγοντες εξελίσσεται η μάχη. Όμορφα χρώματα, ρεαλιστικά animations των μονάδων, εντυπωσιακά ηχητικά εφέ – είναι μια πραγματική απόλαυση. H παρουσία των ηρώων θα κάνει την διαφορά, όπως επίσης και τα μαγικά που έχετε εξερευνήσει. Όλα παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο. Και αν κάποια στιγμή, αυτό το micro manage του Battle Grid καταντήσει κουραστικό, υπάρχει και η επιλογή Auto.

Οι μονάδες που επιβιώνουν στις μάχες, κερδίζουν XP (εμπειρία) και τα χαρακτηριστικά τους ανεβαίνουν σταδιακά. Επιγραμματικά θα αναφέρω οτι το παιχνίδι μας δίνει πάνω απο 24 ήρωες και αμέτρητες διαφορετικές μονάδες. Τόσες που πραγματικά, πολλές φόρες γίνεται χαωτικό! Κάθε φυλή και κάθε μαγεία προσφέρουν τις δικές τους. Αν π.χ επιλέξετε κάποιον μάγο που ειδικεύεται στο Chaos Magic, θα μπορείτε να φτίαξετε Chaos Spawns και Chimeras – αν αντιθέτως επιλέξετε τον δρόμο της φύσης (Nature Magic) θα μπορείτε να επικαλεστείτε Basilisks και Elementals! Πραγματικά οι Developers της Simtex πρέπει να είχαν τρελό πάθος με τα AD&D, αφού φαίνεται ότι τα περισσότερα fantasy elements προέρχονται απο εκεί.

“Στις επιλέξιμες φυλές, βρίσκουμε και τους Draconians. Είναι μια καθαρή ένδειξη αγάπης (tribute) προς τον κόσμο της Dragonlance/TSR, αφού τόσο το όνομα όσο και τα χαρακτηριστικά της φυλής είναι παρμένα απο τα βιβλία του Krynn”

Master of Magic
O ήρωας Rakir και οι νεραϊδες, μαχητές του Merlin ενάντια στα άθλια Chaos Spawn και Chimeras του Lo Pan! Chargeeee!!!

Replayability

Το μόνο σίγουρο είναι οτι μέχρι να βρείτε το σωστό ρυθμό – μέχρι να του πάρετε το κολαϊ που λέμε, θα το ξανα-ξεκινήσετε πολλές φορές. Αλλά το παιχνίδι είναι για αυτό το λόγο φτιαγμένο έτσι, ωστέ να μπορείτε να το παίξετε αμέτρητες φορές ακόμα και αν το έχετε τερματίσει. Κάθε κόσμος όταν ξεκινάει είναι random generated, δηλαδή οι χάρτες που θα παίξετε δεν είναι προκαθορισμένοι. Εκτός αυτού μπορείτε να ορίσετε τον αριθμό των αντιπάλων, το μέγεθος του χάρτη, το πόσο *δυνατά* θα είναι τα μαγικά nodes και το πόσο δύσκολο θα είναι το ΑΙ. Μια Fantasy Lottery Machine! Δεν ξέρεις τι αποτέλεσμα θα φέρει κάθε φορά που θα πατηθεί το Generate. Οπότε η όλη εξέλιξη του παιχνιδιού είναι εγγυημένα διαφορετική κάθε φορά. Σε συνδυασμό με το εκτενέστατο micromanage ύφος του παιχνιδιού, θεωρώ οτι είναι απο τα πιο εθιστικά του είδους.

Τι Λέει ο Δόκτωρ

Μπορώ να πώ με σιγουριά οτι το συγκεκριμένο παιχνίδι ευθύνεται για αρκετούς απο τους κακούς βαθμούς που έπαιρνα στο σχολείο τότε. Με κράτησε ώρες ατελείωτες μπροστά στην οθόνη, παρά τα προβλήματα της 1.0 έκδοσης (όπως είπαμε τότε το internet ήταν…ουτοπία!). Πρόσφατα το εντόπισα στο gog.com, σε μια πραγματικά εξευτελιστική τιμή (3.99) και το τίμησα δεόντως. Σας προτείνω να το κάνετε και εσείς. Απο γραφικά σίγουρα το παιχνίδι θεωρείτε πεπερασμένο, αλλά απο την στιγμή που διαβάζετε το iamretro δεν δίνετε και πολύ σημασία σε αυτά. You are one of us.

Τι λείπει απο το παιχνίδι ; Το Multiplayer!

dR_wH0

dR_wH0

Πορωμένος ρετρο συλλέκτης, πρώην φανατικός gamer και νύν μεσήλικας! Αυτός είναι ο Δόκτωρ Χού και μέσα απο τα κείμενα του, δίνει ένα διαφορετικό αέρα στο iamretro! Αυτά δηλαδή που προλαβαίνει να γράψει όταν βρεί τον χρόνο.....

10 thoughts on “Master of Magic : Review

  • NiCkeD
    December 22, 2014 at 1:51 pm
    Permalink

    Ωραίος Χρόνη! Αγνοούσα παντελώς την ύπαρξη του παιχνιδιού μέχρι την παρουσίαση αυτή! Well done! Το παιχνίδι φαίνεται να έχει αρκετό βάθος πράγμα λογικό καθώς μιλάμε για TBS. Είδες όμως τι μπορεί να κάνει ένα patch?

  • geoanas
    December 22, 2014 at 2:10 pm
    Permalink

    Oooo ! Dr. καταπληκτικό review !
    Το γνώριζα το παιχνίδι, αλλά δεν είχα ασχοληθεί ποτέ με αυτό…προτιμούσα (και προτιμώ !) κάτι σε “Warcraft” ή “Command & Conquer” ή βαριά – βαριά “Settlers” flavor 😉
    Με τόσα όμως που διάβασα θα του ρίξω μια “κλεφτή” ματιά ;-)….

  • nkary
    December 22, 2014 at 3:09 pm
    Permalink

    Πολύ ωραίο το review σου Χρόνη.
    Το παιχνίδι προσπάθησα 2 φορές να το παίξω στο παρελθόν αλλά δεν τράβηξε η φάση……..

  • dR_wH0
    December 22, 2014 at 3:38 pm
    Permalink

    Thnx guys!

    Η αλήθεια είναι, οτι το παιχνίδι απευθύνεται προτίστως στους Fantasy οπαδούς. Οπότε σε δικαιολογώ απόλυτα Νίκο!

  • fotis_kfor
    December 23, 2014 at 1:09 pm
    Permalink

    Ωραίο review Χρόνη, δεν πολυέπαιζα τέτοιου είδους παιχνίδια πολύ βέβαια, αλλά γνωρίζω ότι έχει μπόλικους φανατικούς παίχτες.

  • turrican
    December 27, 2014 at 4:34 pm
    Permalink

    Χρόνη πραγματικά είμαι καταενθουσιασμένος απο την επαγγελματική παρουσίαση και το ύφος γραφής σου.
    Ακόμα και ένας άσχετος μέσα σε λίγα λεπτά θα πάρει με ευχάριστο τρόπο μια καλή ιδέα του κόσμου που περιγράφεις (για να μη πω θα προσηλυτιστεί!). Αν και εξαιτίας των φτωχών γραφικών δε θα έδινα καμιά ευκαιρία σε ένα τέτοιο παιχνίδι εντούτοις διαισθητικά νιώθω ότι έχασα. Λίγο καλύτερα γραφικά να είχε βρε παιδί μου και για εμάς τους αμύητους,,,,

    • dR_wH0
      December 27, 2014 at 9:09 pm
      Permalink

      Φίλε μου Δημήτρη σε υπέρ-ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Το παιχνίδι όντως για τα σημερινά δεδομένα, έχει φτωχά γραφικά αλλά απίστευτο βάθος και απολαυστικό gameplay. Βέβαια, μετά απο αρκετές ώρες που αφιέρωσα σε αυτό, μπορώ να πώ οτι η DOSBOX έκδοση του GoG εξακολουθεί να έχει αρκετά κρασαρίσματα που καταντάνε εκνευριστικά – Ίσως αν το έπαιζα σε *αληθινό* hardware να είχα λιγότερα προβλήματα, Who knows ?

      Πάντως αν το συγκεκριμένο είδος παιχνιδιού σε ελκύει, αλλά βρίσκεις τα φτωχά γραφικά να σε περιορίζουν, θα σου προτείνα το μέχρι-στιγμής καταπληκτικό Worlds of Magic. Πρόκειται για ενα σύγχρονο remake του παιχνιδιού, το οποίο πρόσφατα πήρε το GreenLight απο το Steam.

  • chriskgnr
    December 30, 2014 at 11:41 pm
    Permalink

    Microprose: master of the strategy games! Άψογος Χρόνη! 🙂

Leave a Reply