Ocean Software Ltd

“Sensible Software. Ocean. Ocean Software Ltd. Ocean Software America. Ocean France. “

Για εμάς τους κοινούς θνητούς;  Απλώς Ocean!!

  • Έτος Ίδρυσης: 1984
  • Έτος διακοπής: 1998 (μετονομασία)
  • Έδρα: Manchester, England
  • Άνθρωποι ΄κλειδιά’ : David Ward, Jon Woods, Gary Bracey
  • Διάδοχος:Infogrames UK (1998), Gremlin (1999), Atari UK (2004), Atari Inc.

Ocean σου λέω και ξερό ψωμί!

Δεν νομίζω ότι υπάρχει ανάμεσα μας κάποιος που να μην αναγνωρίζει το συγκεκριμένο όνομα – η το λογότυπο της εταιρείας αυτής. Τις δεκαετίες του 80 και του 90, το βλέπαμε κυριολεκτικά σε όλες τις πλατφόρμες – τόσο σε μικροϋπολογιστές όσο και σε κονσόλες/arcades.

Ήταν μάλλον το καλύτερο Software House της εποχής. Αν ένα παιχνίδι κυκλοφορούσε με το σήμα της Ocean, σήμαινε ότι έπρεπε να το αποκτήσουμε! Δεν μας ενδιέφερε ούτε καν το σενάριο και ή πλοκή! Το λογότυπο αρκούσε για να μας πείσει. Για να το φέρω σε σημερινά μέτρα σύγκρισης προς τους αμαθείς, φανταστείτε σήμερα το όνομα που φέρουν η Blizzard και η Activision. Βέβαια, το μόνο κοινό στοιχείο που έχουν έγκειται στο ότι σήμερα είναι πρώτες στην κατηγορία τους – δηλαδή στην παραγωγή/κυκλοφορία Software τίτλων. Αλλά το βάζω για να καταλάβετε την *βαρύτητα* που είχε το όνομα της και το αντίκτυπο της σε εμάς, τους καμμένους.

Που είναι όμως σήμερα αυτός ο γίγαντας; Θα περίμενε κανείς ότι θα ήταν ακόμα δραστήρια στο χώρο, ιδίως με την πορεία που χάραξε. Δυστυχώς όμως τα πράγματα δεν είναι ποτέ ρόδινα. Αρκεί να κοιτάξουμε στις *στάχτες* της σημερινής Atari για να βρούμε τα τελευταία της ίχνη. Βλέπετε, μετά από μύρια κύματα κατέληξε να εξαγοραστεί από την Infogrames, η οποία φυσικά με την σειρά της εξαγοράστηκε από την Atari.

Η οποία Atari δήλωσε πτώχευση πρίν απο λίγο καιρό.

Τα πρώτα βήματα (1980-1982)

Είναι αρχές του 1980. O David Ward σε ένα ταξίδι που κάνει στην Αμερική, αντιλαμβάνεται ότι η αγορά των μικροϋπολογιστών και πιο συγκεκριμένα των παιχνιδιών, θα αναπτυχθεί ραγδαία. Ένας μικροϋπολογιστής θα μπει σχεδόν σε κάθε σπίτι! Η τουλάχιστον εκεί αποσκοπεί η αγορά. Μια ευκαιρία που δεν πρέπει να μείνει ανεκμετάλευτη. Γυρνώντας στο Manchester, έχει ήδη πάρει την απόφαση του. Θα επενδύσει πάνω στο χώρο των video games. Ιδρύει λοιπόν το 1982 μαζί με τον Jon Woods την Ocean Software Ltd. O David αναλαμβάνει τα ηνία του Προέδρου και δίνει στον John την θέση του Sales Director.

David Ward, The Man Himself!

How Rich Do You Want To Be (1982-1984)

Μπορεί να ακούγεται κλισέ ο τίτλος, αλλά αυτός ήταν ένας απο τους πολλούς που χρησιμοποίησε ο David για να στρατολογήσει freelance προγραμματιστές. Ήξερες προγραμματισμό και ήσουν κάτω των 19 ; Μπορούσες να δείξεις το skill σου με κάποια παρουσίαση ή δικό σου παιχνίδι ; Τότε η Ocean σε πλήρωνε (αν έλεγε τίποτα το νοομπο-παίχνιδο που έγραψες!!) και σου έδινε και μια θέση εργασίας.

Μια απο τις αγγελίες που έβαζε η Ocean στα περιοδικά της εποχής

Με τέτοιες έξυπνες διαφημίσεις λοιπόν και καλό μάρκετινγκ προσελκύουν νέο κόσμο να δουλέψουν για αυτούς. Θέλουν προγραμματιστές που να είναι φιλόδοξοι, νέοι και με ταλέντο. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι τον 1ο χρόνο η εταιρεία πούλησε 200.000 αντίτυπα των παιχνιδιών της, φέρνοντας στα ταμεία της έσοδα ύψους 500.000 λιρων Αγγλίας και απασχολούσε εκείνη την χρονική στιγμή σχεδόν 60 προγραμματιστές – όλοι κάτω των 19 ετών. Μερικά απο τα *διαμάντια* που θα βγάλουν είναι τα : Hunchback, Gilligan’s Gold, Hunchback II και Moon Alert.

Unstoppable (1984)

Το 1984 συνεχίζοντας την ανοδική της πορεία θα αρπάξει μια μοναδική ευκαιρία. Η ανταγωνιστική εταιρεία Imagine στην προσπάθεια της να φτιάξει το μοναδικό *Mega Game* θα φαλιρίσει. Το ακριβό life style και η κακή διαχείριση ήταν η ταφόπλακα τους (Βέβαια ο Bruce Everiss, director τότε της Imagine, δηλώνει οτι τους χτύπησε περισσότερο η πειρατία…Whatever). Μοναδική σανίδα σωτηρίας ήταν η εξαγορά της από την Ocean. Έτσι, με την ενσωμάτωση της στην οικογένεια, ο David αποφασίζει να ασχοληθεί η Imagine με την εσωτερική παραγωγή ενώ η υπόλοιπη Ocean με την κυκλοφορία παιχνιδιών που έρχονται είτε από τρίτους προγραμματιστές είτε από συμβόλαια με άλλες εταιρίες. Δηλαδή να αναλάβει τον ρόλο του Publisher εξολοκλήρου. Την ίδια χρονιά θα κλείσουν και μια σημαντική συμφωνία με την KONAMI για την μεταφορά των παιχνιδιών τους στα 8-bit – Hypersports, Ping Pong, Mikie και φυσικά το αξέχαστο Green Beret. Όλα αυτά θα φέρουν την επωνυμία Imagine πάνω στο κουτί τους.

Ναι ο σκοπός είναι όντως να μαζέψεις 10 πουτίγκες..
Ναι! O σκοπός είναι όντως να μαζέψεις 10 πουτίγκες..

“Ο David συνήθιζε να επιβλέπει ο ίδιος τα παιχνίδια που ερχόντουσαν στην εταιρεία απο φιλόδοξους προγραμματιστές. Ώντας τελειομανής και επειδή έψαχνε πάντα το δυνατότερο τίτλο για να χτυπήσει την αγορά των Χριστουγέννων, απέρριπτε το 99% απο αυτά. Το Pud Pud ήταν προϊόν του Jonathan Smith, ενός πιτσιρικά 16 τότε χρονών, ο οποίος είδε την διαφήμιση και πήγε το παιχνίδι του στην Ocean. O David έμεινε άφωνος με το γεγονός οτι ο John, ασχολιόταν μόλις 1 χρόνο με τον προγραμματισμό και είχε φτιάξει ενα τόσο ολοκληρωμένο παιχνίδι.

Του έδωσε 1000 λίρες και μια θέση στην Ocean”

It’s Hollywood Time (1985)

O David συχνά έλεγε “Το κλειδί της επιτυχίας για να πουλήσει ένα παιχνίδι, είναι να το κάνεις αναγνωρίσιμο στο κοινό..”. Και σίγουρα δεν υπήρχε καλύτερος τρόπος για να το πετύχεις αυτό απο το παίζεις το παιχνίδι της μεγάλης οθόνης! Το Hollywood κάπου στα μέσα του 1985 πήρε την απόφαση οτι πρέπει να προωθούν τις ταινίες και τους κινηματογραφικούς ήρωες και στις οθόνες των μικροϋπολογιστών. Με το όνομα που είχε σχηματίσει μέχρι τότε η Ocean, ήταν πιο κατάλληλη για αυτή τη δουλειά. Χάρη στον Gary Bracey η Ocean σφραγίζει λοιπόν αρκετές αποκλειστικότητες και η δουλειά απογειώνεται! Τα επόμενα χρόνια θα δούμε τίτλους όπως Rambo και Robocop που πραγματικά σημάδεψαν με μόνο θετικές εντυπώσεις την ιστορία της. Η χρονιά θα κλείσει με την ΤΑΙΤΟ να τους χτυπάει την πόρτα. New Zealand Story, Arkanoid, Renegade Wolf  είναι μερικοί απο τους τίτλους που θα μεταφερθούν με επιτυχία απο τα arcades της ΤΑΙΤΟ στα home micros.

Παρλε Βου Φρανσέ; (1986)

Τα 16-μπιτα συστήματα είναι ηδη προ των πυλών. Για να ετοιμαστεί κατάλληλα και να ανταπεξέλθει στις ανάγκες της αγοράς, ο David ιδρύει και την Ocean France σε συνεργασία με τον Mark Djan. Ενα γαλλικό παράρτημα που τα επόμενα χρόνια θα αναλάβει εξολοκλήρου να μεταφέρει οτι παιχνίδι κυκλοφορούσε σε 16-bit πλατφόρμες. Amiga, Atari ST all the way!

We Are The Champions (1987-1992)

Η Ocean θα συνεχίσει μέχρι το 1987 να βγάζει παιχνίδια που είναι μεταφορές απο ports ή licenses ταινιών. Ευτυχώς για εμάς, κάπου εκεί ο David παίρνει την απόφαση να ξαναφτιάξουν *δικά* τους παιχνίδια, χαρίζοντας μας έτσι τίτλους όπως : Match Day II, Head Over Heels και φυσικά το κλασικότερο ίσως παιχνίδι στον Commodore 64, το Wizball. Mέχρι να εμφανιστούν τα πρώτα 32-bit συστήματα θα έχει καταφέρει :

  • Να αποκτήσει τα περισσότερα δικαιώματα για κινηματογραφικές-τηλεοπτικές μεταφορές
  • Να κλείσει συμφωνίες για μεταφορές παιχνιδιών της Konami και της TAITO
  • Να εξαγοράσει τον μεγαλύτερο μέχρι τότε ανταγωνιστή της, την Imagine
  • Να αγνοεί την ύπαρξη άλλων μεγάλων Software House όπως η U.S Gold και η Acclaim
  • Να διπλασιάσει την παραγωγή της κατά 50% και τα ταμεία της να δείχνουν έσοδα ύψους 10.000.000 Λιρών Αγγλίας.
  • Να είναι το Νο.1 Software House σε παραγωγή τόσο στις 8-bit πλατφόρμες όσο και στις 16-bit.
  • Να βραβευτεί βαρετά πολλές φορές απο περιοδικά, events και ΣΙΑ.

R.I.P (1992-1999)

Για την ακρίβεια μέχρι το 1994 τα πράγματα πηγαίναν καλά. Υπήρχε βέβαια άγχος για την αλλαγή που έφερναν τα νέα 32-bit συστήματα αλλά κανείς δεν φανταζόταν την τροπή που θα έπαιρναν τα πράγματα. Αναγκαστικά για να ανταπεξέλθουν στην αλλαγή λοιπόν απο τα 8/16 bit στα 32/64, ιδρύουν μια εσωτερική εταιρεία, την Tribe. Σε αυτήν ορίζεται σε κάθε προτεζκτ ενας αρχηγός, ενας βασικός προγραμματιστής και ενας βασικός σχεδιαστής – τα παιχνίδια τα μελετάνε τουλάχιστον 6 μήνες πρίν ξεκινήσει ο προγραμματισμός τους! Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να καθυστερούν απίστευτα οι εργασίες και τα έξοδα να μεγαλώνουν.

Η εταιρεία θα καταλήξει να πουληθεί στην Infogrames το 1996. Μόνο το τμήμα της Tribe τότε απασχολούσε περισσότερα απο 80 άτομα. Είναι τρομακτικός ο αριθμός των παιχνιδιών που δεν πρόλαβαν να τελειώσουν. Για τα επόμενα 3 χρόνια το σήμα της θα εξακολουθεί να υπάρχει στην αγορά, μέχρι που και η Infogrames θα αγοραστεί απο την Gremlin το 1999.

Το τελευταίο παιχνίδι που θα φτάει στα ράφια απo τα στούντιο της Ocean, θα είναι το GT 64 Championship Edition για το Nintendo 64.

Υ.Γ : Η Gremlin θα αγοραστεί το 2004 απο την Atari

Ocean Loader

Μια απο τις αξέχαστες πρωτοτυπίες της Ocean, ήταν ο Loader των παιχνιδιών για τον Commodore 64. Επειδή το *φόρτωμα* μιας κασέτας έπαιρνε πολύ χρόνο, οι προγραμματιστές είχαν σκεφτεί αυτό το κολπάκι για να μας διασκεδάζουν όσο περιμέναμε το παιχνίδι να φορτώσει! Με το που βάζαμε την κασέτα, μετά απο λίγο εμφανιζόταν μια εικόνα του παιχνιδιού και έπαιζε την χαρακτηριστική μουσική της Ocean.

Υπάρχουν καταγεγραμμένες 5 διαφορετικές εκτελέσεις του Ocean Loader, εκ των οποίων οι 2 είναι συνθέσεις του Martin Galway, 2 του Jonathan Dunn και η 5η του Peter Clarke που είναι και η αγαπημένη μου.

[youtube id=”Zx8T3lOPAfw” width=”620″ height=”360″]

Top Titles

Μερικά απο τα blockbuster παιχνίδια της Ocean ήταν τα εξής :

Target: Renegade (1986)
Target: Renegade (1986)
Wizball (1988)
Wizball (1988)

Robocop (1988)
Robocop (1988)
Cabal (1989)
Cabal (1989)

Rainbow Islands (1990)
Rainbow Islands (1990)
Batman : The Movie (1989)
Batman : The Movie (1989)

dR_wH0

dR_wH0

Πορωμένος ρετρο συλλέκτης, πρώην φανατικός gamer και νύν μεσήλικας! Αυτός είναι ο Δόκτωρ Χού και μέσα απο τα κείμενα του, δίνει ένα διαφορετικό αέρα στο iamretro! Αυτά δηλαδή που προλαβαίνει να γράψει όταν βρεί τον χρόνο.....

12 thoughts on “Ocean Software Ltd

  • February 22, 2013 at 4:40 pm
    Permalink

    μπράβο σας…πρόκειται για το αγαπημένο μας software house στα 80’ς

  • dR_wH0
    February 22, 2013 at 4:46 pm
    Permalink

    Thnx Σπύρο! Πράγματι νομίζω οτι είναι η νο.1 εταιρεία στην καρδιά μας για εκείνα τα χρόνια!

  • February 22, 2013 at 6:35 pm
    Permalink

    Πολύ ωραία παρουσίαση φίλε μου Χρόνη, μια από τις αγαπημένες μου εταιρίες σε video games της εποχής εκείνης και οι τίτλοι που έχεις παραθέσει είναι οι καλύτεροι πιστεύω.Θα τολμήσω να ξεχωρίσω το cabal μόνο και μόνο για το two player mode.

  • February 22, 2013 at 10:44 pm
    Permalink

    Αδερφέ εξαιρετικό άρθρο, νοστάλγησα, έμαθα και σκούπισα μια υποψία δακρυού. Πάντα τέτοια!

  • nkary
    March 2, 2013 at 11:20 am
    Permalink

    Τεράστιο όνομα. Χάθηκε και αυτή μαζί με τους home. Ευχαριστούμε γιατρέ που μας την θύμησες.

    • dR_wH0
      December 6, 2016 at 8:34 pm
      Permalink

      Thanks bro – βοήθησε αρκετά και το απέραντο internet για να μαζεφτούν όλες αυτές οι πληροφορίες!

  • arislab
    December 7, 2016 at 12:43 pm
    Permalink

    Πολύ ωραιο αφιέρωμα Χρόνη!! Επική εταιρεία η OCEAN! Γαλούχησε μια γενιά απο gamers! 🙂
    Σ’ευχαριστούμε!!!

  • bubnbob
    January 16, 2017 at 11:23 am
    Permalink

    Απίστευτο άρθρο , τεράστιας σημασίας εταιρεία. Σήμα κατεθέν πραγματικά της εποχής εκείνης.. Robocop,Batman , Rainbow , νομίζω ότι ξαναρουφάω τα αφιερώματα από τις σελίδες του PIXEL διαβάζοντας το . Συγκίνηση !!!!

    • dR_wH0
      January 16, 2017 at 3:12 pm
      Permalink

      Φίλτατε Βαγγέλη σε ευχαριστούμε για τα καλά σου λόγια! Η Ocean νομίζω για όλους μας θα μείνει βαθιά χαραγμένη στην καρδιά μας! Ενημερωτικά, έχουν και δικό τους FB Group στο οποίο ποστάρουν ενίοτε δίαφορα καλούδια (φωτογραφίες απο την εποχή τους, artwork που δεν κυκλοφόρησε ποτέ, κτλ).

Leave a Reply