Ιστορικά στοιχεία
30 χρόνια πριν, η Atari είδε το NES να διαλύει το 7800, να εξαφανίζει το 2600 ενώ το 5200 είχε παραμείνει στη σκέψη όλων μια κακή ιδέα. Όλων; Όχι. Πάντα υπάρχει κάποιος που αντιστέκεται και θα αντιστέκεται για πάντα στους εισβολείς (της άπω ανατολής αυτή τη φορά) και τον ρόλο θα τον έπαιζε πάλι το 8-bit διαμάντι της Atari.
Άγνωστο τι σκεφτόταν τότε οι επιτελείς της Atari, αλλά μάλλον θα πήγε κάπως έτσι. Έχουμε αυτά τα 8-bit computers με μια βιβλιοθήκη μερικών χιλιάδων τίτλων που το NES θα κάνει να δει τέτοιον αριθμό διακόσια χρόνια με την πολιτική της Nintendo. Επίσης είναι φτηνό να το φτιάξουμε. Όμως σίγουρα κάποιος θα σκέφτηκε ότι το ίδιο είχαν κάνει με το 5200 και αυτό βυθίστηκε στα βαθιά σκούρα μπλε νερά του Ατλαντικού. Κανένα πρόβλημα λένε, το κάνουμε ένα facelift, το βάφουμε γκρί αλλά ST, το κάνουμε μικρότερο και ξεχνάμε αυτά τα αναλογικά joystick που δεν δούλεψαν ποτέ. Βάζουμε κι ένα αποσπώμενο πληκτρολόγιο και ένα light gun που έχουν όλα τα κουλ παιδιά και είμαστε έτοιμοι.
-Κι' όμως κάτι του λείπει, αναφώνησαν..
-Χμμ... Παστέλ! *
Κι εγένετο XEGS!
Στα σοβαρά τώρα υπάρχουν μικρές διαφορές μεταξύ του XEGS και του 5200, όπως το FREDDY chip αλλά και κάποιες άλλες λίγο πιο τεχνικές όμως στην ουσία πρόκειται για το ίδιο σύστημα.
Όμως το θέμα είναι αν θα μπορούσε το εν λόγω μηχάνημα τεχνολογίας 1978 να ανταγωνιστεί το κατά πέντε χρόνια νεότερο NES με την Ιαπωνική του τεχνολογία.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Εδώ δεν θα κάνουμε ανάλυση του NES γιατί έχουν γραφτεί τόσα και τόσα που μια επανάληψη θα είναι πιο βαρετή και από πρόλογο κουλτουριάρικης ταινίας στην ΕΡΤ-3 αλλά μια μικρή σύγκριση θα είναι λίγο χρήσιμη.
Έχουμε και λέμε:
CPU: MOS 6502 στα 1,79MHz και για τα δύο (looking good XEGS).
Ανάλυση οθόνης: NES: 256x240 | XEGS: 160x192 (για τα περισσότερα παιχνίδια - not so hot but workable)
Παλέττα: NES 54 | XEGS: 256
RAM: NES: 16KB (2 on board more on cartridge) | XEGS: 64KB (Τους έχουμε αφεντικό - παίρνουμε και αιχμαλώτους αν θέλουμε)
Cartridge: NES: 384KB (max) | XEGS: 128KB (max) (Θα παλέψουμε μέχρις εσχάτων και θα νικήσουμε!)
Sprites: 64 - 8 ανά γραμμή | XEGS: 4 - Player, 4 - Missile και soft sprites (θα το δούμε μετά).
Ήχος: NES: ένα PSG 5 κάναλο| XEGS: POKEY 4 κάναλο arcade sound chip
Το σημαντικό είναι ότι το NES έχει arcade τύπου display, δηλαδή τα background δημιουργούνται με tiles όπως για παράδειγμα στο Daimakaimura...
Στα χαρτιά το XEGS είναι πίσω από το NES αλλά δεν είναι μια διαφορά που δεν καλύπτεται (στα χαρτιά). Άλλωστε έχει περισσότερη μνήμη και αυτό είναι πολύ σημαντικό.
Σύγκριση παιχνιδιών:
Εδώ έρχονται τα δύσκολα. Το XEGS είχε 32 παιχνίδια, τα περισσότερα των οποίων είναι επανακυκλοφορίες υπάρχοντων τίτλων. Αλλά αυτό δεν είναι και πολύ ενδιαφέρον μιας και δεν μας πολυενδιαφέρει τι χρώμα είχαν τα cartridges. Αυτό που είναι κύριο, είναι ότι τα περισσότερα παιχνίδια των 8-μπιτων Atari είναι σαν να έβαλες περισσότερο χρώμα και κάποια γραφικά στο 2600. Επίσης ίσως και ακόμα σημαντικότερο είναι ότι πολλά από αυτά αντιπροσωπεύουν μια παλιότερη γενιά Arcades, που ναι μεν κατανάλωσε περισσότερα κέρματα και από την Fontana di Trevi αλλά δεν αρκούσε να καλύψει τους παίκτες το 1987.
Το μάρκετινγκ (κάπου έδω πρέπει να γελάσουμε) της Atari βασίστηκε στην πολυπλοκότητα των παιχνιδιών για υπολογιστές, έτσι διαφημίστηκε το Flight Simulator II που ναι μεν είναι εντυπωσιακό, αν δεν το είχες δει σε 16-bit, αλλά απευθύνεται σε άλλο είδος gamer.
Επίσης αν δούμε την εικόνα, βλέπουμε δύο παιδιά να παίζουν σε monitor και σε γραφείο. Και αυτό είναι διαφορετικό από αυτό που συνέβαινε. Και ναι μεν, εγώ είχα την τρομερή τύχη (αν και ξέρω πολλού που διαφωνούν με αυτή την εκτίμηση) να έχω την παλιά ασπρόμαυρη μας τηλεόραση στο δωμάτιο μου, αυτό δεν ήταν συχνό φαινόμενο.
Η Atari δεν ήξερε αν αυτό που πουλάει είναι υπολογιστής ή κονσόλα. Όπως θα δούμε κι εδώ:
Ενδιαφέρουσα είναι η επιλογή του Lode Runner όπου το NES με τα καλύτερα sprites φαίνεται αρκετά καλύτερο και έχει και scrolling. Σίγουρα όμως το XE έχει εξαιρετικό animation. Αλλά μην ξεχνάμε ότι τα παιχνίδια πουλιόνταν μέσω screenshots!
Επίσης, το XE δεν απέκτησε ποτέ R-Type, Life Force, Double Dragon, Ghosts and Goblins και άλλους μεγάλους τίτλους που θα μπορούσαν να πουλήσουν μηχανήματα. Ούτε καν κάποια από τα δημοφιλή παιχνίδια της Atari εκείνης της εποχής. Αλλά αυτό θα το δούμε σε επόμενο post
Πιο συγκεκριμένα:
Φόρτωσα λοιπόν δυο emulators (γιατί δεν μπορώ να στήσω XE και NES) και είπα να δω 5-6 παιχνίδια που υπάρχουν στις δύο πλατφόρμες. Θα βάλω screenshots για να μην σέρνεται ο browser σας αλλά και πάλι σας καλώ να τα δείτε σε βίντεο ή ακόμα καλύτερα (στις περισσότερες περιπτώσεις) να τα παίξετε για να αποκτήσετε καλύτερη άποψη.
Game 1: Gyruss (χωρίς πίτα)
Λοιπόν αυτό το παιχνίδι το έχω αγαπήσει. Λατρεύω τη μουσική του και το gameplay. Αλλά δεν το είχα παίξει στο NES. Στα θετικά για το Atari, το POKEY (κατ' εμέ) σκίζει το PSG. Η μουσική μου ακούγεται καλύτερα, πιο μεταλλική, πιο καθαρή. Στα επίσης θετικά, είναι πιο κοντά στο Arcade. Το NES από την άλλη μπορεί να περηφανεύεται για τα πιο όμορφα γραφικά, το καλύτερο framerate, τα καλύτερα χρώματα και τις προσθήκες στο gameplay. Τι πιστεύω; Παίζει λίγο καλύτερα στο NES αλλά τα γραφικά είναι αυτά που δίνουν την μεγάλη διαφορά υπέρ του.

2. Millipede
Για να δούμε και ένα παιχνίδι της Atari.. ή καλύτερα όχι. Λοιπόν η έκδοση για το Α8 είναι άθλια. Αργό, άσχημο, κακό. Το NES το σκίζει εύκολα και χωρίς να χρειάζεται να κουραστεί κιόλας.

3. Galaxian
Εδώ πάλι η ταχύτητα είναι αυτή που δίνει την νίκη στο NES. Τα γραφικά αν και καλύτερα στην κονσόλα της Nintendo δεν έχουν τόση διαφορά από την έκδοση της Atari. Το Galaxian είναι εκεί και στις δύο εκδόσεις αλλά παίζει λίγο καλύτερα στο NES. Πάντως το POKEY και εδώ δείχνει τα δόντια του. Όπως και αν έχει αν θέλετε ένα καλό Galaxian στο Atari, προτιμήστε το Galactic Chase. Το PSG έκανε καλύτερη δουλειά εδώ.

4. Joust
Εδώ την νίκη θα την δώσω στο Atari. Αν και τα γραφικά του Nintendo έίναι καλύτερα (μήπως να σταματήσω να το γράφω, έγινε κλισέ), το παιχνίδι παίζει απλά καλύτερα στον XEGS. Η χήνα έχει καλύτερη απόκριση στο joystick και τα ηχητικά εφέ του POKEY είναι απλά καλύτερα. Το ευχαριστήθηκα πολύ περισσότερο στο Atari από ότι στο Nintendo.
5. Pacman
Ο Pacman και η Atari έχουν κάποια θεματάκια. Αντίθετα η Miss Pacman τα πάει καλύτερα. Μάλλον κάτι θέλει να μας πει η κυρία αλλά δεν το έχουμε αντιληφθεί. Όπως και να' χει Το NES είναι λίγο πιο κοντά στο Arcade και έχει καλύτερα γραφικά. Επίσης παίζει πιο γρήγορα. Αλλά και στον XEGS είναι μια χαρά. Απλά λίγο πιο βαρετό. Ο ήχος πάει στην Nintendo.
6. Commando
Εδώ η Atari έκανε πραγματικά καλή δουλειά, αν και τα γραφικά είναι κατά τη γνώμη μου λίγο χειρότερα από του NES είναι εξαιρετικά. Επιπλέον το παιχνίδι είναι εξαιρετικά ομαλό. Αυτό που όμως είδα είναι η πραγματικά μεγάλη διαφορά στο sprte h/w. Το NES έβγαλε τα διπλάσια και sprite κάτι που όμως έκανε το παιχνίδι πιο δύσκολο αλλά και πιο κοντά στο Arccade. Βέβαια, παρατήρησα και πολλά προβλήματα με τα sprite, αλλά θα τα αποδώσω στον emulator μην τυχόν και αδικήσω το NES. Όμως σαν gameplay, προτιμώ το Atari, ήταν απλά πιο ευχάριστο.

Έτσι λοιπόν έχουμε 4-2 για το NES. Όμως αν το δούμε από τη σκοπιά των εικόνων στα περιοδικά είναι 6-0 και αυτό δεν είναι καλό. Στο επόμενο post θα δούμε τι θα μπορούσε να κάνει η Atari για να ανατρέψει την κατάσταση με διάφορα παιχνίδια.
30 χρόνια πριν, η Atari είδε το NES να διαλύει το 7800, να εξαφανίζει το 2600 ενώ το 5200 είχε παραμείνει στη σκέψη όλων μια κακή ιδέα. Όλων; Όχι. Πάντα υπάρχει κάποιος που αντιστέκεται και θα αντιστέκεται για πάντα στους εισβολείς (της άπω ανατολής αυτή τη φορά) και τον ρόλο θα τον έπαιζε πάλι το 8-bit διαμάντι της Atari.
Άγνωστο τι σκεφτόταν τότε οι επιτελείς της Atari, αλλά μάλλον θα πήγε κάπως έτσι. Έχουμε αυτά τα 8-bit computers με μια βιβλιοθήκη μερικών χιλιάδων τίτλων που το NES θα κάνει να δει τέτοιον αριθμό διακόσια χρόνια με την πολιτική της Nintendo. Επίσης είναι φτηνό να το φτιάξουμε. Όμως σίγουρα κάποιος θα σκέφτηκε ότι το ίδιο είχαν κάνει με το 5200 και αυτό βυθίστηκε στα βαθιά σκούρα μπλε νερά του Ατλαντικού. Κανένα πρόβλημα λένε, το κάνουμε ένα facelift, το βάφουμε γκρί αλλά ST, το κάνουμε μικρότερο και ξεχνάμε αυτά τα αναλογικά joystick που δεν δούλεψαν ποτέ. Βάζουμε κι ένα αποσπώμενο πληκτρολόγιο και ένα light gun που έχουν όλα τα κουλ παιδιά και είμαστε έτοιμοι.
-Κι' όμως κάτι του λείπει, αναφώνησαν..
-Χμμ... Παστέλ! *
Κι εγένετο XEGS!
Στα σοβαρά τώρα υπάρχουν μικρές διαφορές μεταξύ του XEGS και του 5200, όπως το FREDDY chip αλλά και κάποιες άλλες λίγο πιο τεχνικές όμως στην ουσία πρόκειται για το ίδιο σύστημα.
Όμως το θέμα είναι αν θα μπορούσε το εν λόγω μηχάνημα τεχνολογίας 1978 να ανταγωνιστεί το κατά πέντε χρόνια νεότερο NES με την Ιαπωνική του τεχνολογία.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Εδώ δεν θα κάνουμε ανάλυση του NES γιατί έχουν γραφτεί τόσα και τόσα που μια επανάληψη θα είναι πιο βαρετή και από πρόλογο κουλτουριάρικης ταινίας στην ΕΡΤ-3 αλλά μια μικρή σύγκριση θα είναι λίγο χρήσιμη.
Έχουμε και λέμε:
CPU: MOS 6502 στα 1,79MHz και για τα δύο (looking good XEGS).
Ανάλυση οθόνης: NES: 256x240 | XEGS: 160x192 (για τα περισσότερα παιχνίδια - not so hot but workable)
Παλέττα: NES 54 | XEGS: 256
RAM: NES: 16KB (2 on board more on cartridge) | XEGS: 64KB (Τους έχουμε αφεντικό - παίρνουμε και αιχμαλώτους αν θέλουμε)
Cartridge: NES: 384KB (max) | XEGS: 128KB (max) (Θα παλέψουμε μέχρις εσχάτων και θα νικήσουμε!)
Sprites: 64 - 8 ανά γραμμή | XEGS: 4 - Player, 4 - Missile και soft sprites (θα το δούμε μετά).
Ήχος: NES: ένα PSG 5 κάναλο| XEGS: POKEY 4 κάναλο arcade sound chip
Το σημαντικό είναι ότι το NES έχει arcade τύπου display, δηλαδή τα background δημιουργούνται με tiles όπως για παράδειγμα στο Daimakaimura...
Στα χαρτιά το XEGS είναι πίσω από το NES αλλά δεν είναι μια διαφορά που δεν καλύπτεται (στα χαρτιά). Άλλωστε έχει περισσότερη μνήμη και αυτό είναι πολύ σημαντικό.
Σύγκριση παιχνιδιών:
Εδώ έρχονται τα δύσκολα. Το XEGS είχε 32 παιχνίδια, τα περισσότερα των οποίων είναι επανακυκλοφορίες υπάρχοντων τίτλων. Αλλά αυτό δεν είναι και πολύ ενδιαφέρον μιας και δεν μας πολυενδιαφέρει τι χρώμα είχαν τα cartridges. Αυτό που είναι κύριο, είναι ότι τα περισσότερα παιχνίδια των 8-μπιτων Atari είναι σαν να έβαλες περισσότερο χρώμα και κάποια γραφικά στο 2600. Επίσης ίσως και ακόμα σημαντικότερο είναι ότι πολλά από αυτά αντιπροσωπεύουν μια παλιότερη γενιά Arcades, που ναι μεν κατανάλωσε περισσότερα κέρματα και από την Fontana di Trevi αλλά δεν αρκούσε να καλύψει τους παίκτες το 1987.
Το μάρκετινγκ (κάπου έδω πρέπει να γελάσουμε) της Atari βασίστηκε στην πολυπλοκότητα των παιχνιδιών για υπολογιστές, έτσι διαφημίστηκε το Flight Simulator II που ναι μεν είναι εντυπωσιακό, αν δεν το είχες δει σε 16-bit, αλλά απευθύνεται σε άλλο είδος gamer.
Επίσης αν δούμε την εικόνα, βλέπουμε δύο παιδιά να παίζουν σε monitor και σε γραφείο. Και αυτό είναι διαφορετικό από αυτό που συνέβαινε. Και ναι μεν, εγώ είχα την τρομερή τύχη (αν και ξέρω πολλού που διαφωνούν με αυτή την εκτίμηση) να έχω την παλιά ασπρόμαυρη μας τηλεόραση στο δωμάτιο μου, αυτό δεν ήταν συχνό φαινόμενο.
Η Atari δεν ήξερε αν αυτό που πουλάει είναι υπολογιστής ή κονσόλα. Όπως θα δούμε κι εδώ:
Ενδιαφέρουσα είναι η επιλογή του Lode Runner όπου το NES με τα καλύτερα sprites φαίνεται αρκετά καλύτερο και έχει και scrolling. Σίγουρα όμως το XE έχει εξαιρετικό animation. Αλλά μην ξεχνάμε ότι τα παιχνίδια πουλιόνταν μέσω screenshots!
Επίσης, το XE δεν απέκτησε ποτέ R-Type, Life Force, Double Dragon, Ghosts and Goblins και άλλους μεγάλους τίτλους που θα μπορούσαν να πουλήσουν μηχανήματα. Ούτε καν κάποια από τα δημοφιλή παιχνίδια της Atari εκείνης της εποχής. Αλλά αυτό θα το δούμε σε επόμενο post
Πιο συγκεκριμένα:
Φόρτωσα λοιπόν δυο emulators (γιατί δεν μπορώ να στήσω XE και NES) και είπα να δω 5-6 παιχνίδια που υπάρχουν στις δύο πλατφόρμες. Θα βάλω screenshots για να μην σέρνεται ο browser σας αλλά και πάλι σας καλώ να τα δείτε σε βίντεο ή ακόμα καλύτερα (στις περισσότερες περιπτώσεις) να τα παίξετε για να αποκτήσετε καλύτερη άποψη.
Game 1: Gyruss (χωρίς πίτα)
Λοιπόν αυτό το παιχνίδι το έχω αγαπήσει. Λατρεύω τη μουσική του και το gameplay. Αλλά δεν το είχα παίξει στο NES. Στα θετικά για το Atari, το POKEY (κατ' εμέ) σκίζει το PSG. Η μουσική μου ακούγεται καλύτερα, πιο μεταλλική, πιο καθαρή. Στα επίσης θετικά, είναι πιο κοντά στο Arcade. Το NES από την άλλη μπορεί να περηφανεύεται για τα πιο όμορφα γραφικά, το καλύτερο framerate, τα καλύτερα χρώματα και τις προσθήκες στο gameplay. Τι πιστεύω; Παίζει λίγο καλύτερα στο NES αλλά τα γραφικά είναι αυτά που δίνουν την μεγάλη διαφορά υπέρ του.


2. Millipede
Για να δούμε και ένα παιχνίδι της Atari.. ή καλύτερα όχι. Λοιπόν η έκδοση για το Α8 είναι άθλια. Αργό, άσχημο, κακό. Το NES το σκίζει εύκολα και χωρίς να χρειάζεται να κουραστεί κιόλας.


3. Galaxian
Εδώ πάλι η ταχύτητα είναι αυτή που δίνει την νίκη στο NES. Τα γραφικά αν και καλύτερα στην κονσόλα της Nintendo δεν έχουν τόση διαφορά από την έκδοση της Atari. Το Galaxian είναι εκεί και στις δύο εκδόσεις αλλά παίζει λίγο καλύτερα στο NES. Πάντως το POKEY και εδώ δείχνει τα δόντια του. Όπως και αν έχει αν θέλετε ένα καλό Galaxian στο Atari, προτιμήστε το Galactic Chase. Το PSG έκανε καλύτερη δουλειά εδώ.


4. Joust
Εδώ την νίκη θα την δώσω στο Atari. Αν και τα γραφικά του Nintendo έίναι καλύτερα (μήπως να σταματήσω να το γράφω, έγινε κλισέ), το παιχνίδι παίζει απλά καλύτερα στον XEGS. Η χήνα έχει καλύτερη απόκριση στο joystick και τα ηχητικά εφέ του POKEY είναι απλά καλύτερα. Το ευχαριστήθηκα πολύ περισσότερο στο Atari από ότι στο Nintendo.
5. Pacman
Ο Pacman και η Atari έχουν κάποια θεματάκια. Αντίθετα η Miss Pacman τα πάει καλύτερα. Μάλλον κάτι θέλει να μας πει η κυρία αλλά δεν το έχουμε αντιληφθεί. Όπως και να' χει Το NES είναι λίγο πιο κοντά στο Arcade και έχει καλύτερα γραφικά. Επίσης παίζει πιο γρήγορα. Αλλά και στον XEGS είναι μια χαρά. Απλά λίγο πιο βαρετό. Ο ήχος πάει στην Nintendo.
6. Commando
Εδώ η Atari έκανε πραγματικά καλή δουλειά, αν και τα γραφικά είναι κατά τη γνώμη μου λίγο χειρότερα από του NES είναι εξαιρετικά. Επιπλέον το παιχνίδι είναι εξαιρετικά ομαλό. Αυτό που όμως είδα είναι η πραγματικά μεγάλη διαφορά στο sprte h/w. Το NES έβγαλε τα διπλάσια και sprite κάτι που όμως έκανε το παιχνίδι πιο δύσκολο αλλά και πιο κοντά στο Arccade. Βέβαια, παρατήρησα και πολλά προβλήματα με τα sprite, αλλά θα τα αποδώσω στον emulator μην τυχόν και αδικήσω το NES. Όμως σαν gameplay, προτιμώ το Atari, ήταν απλά πιο ευχάριστο.


Έτσι λοιπόν έχουμε 4-2 για το NES. Όμως αν το δούμε από τη σκοπιά των εικόνων στα περιοδικά είναι 6-0 και αυτό δεν είναι καλό. Στο επόμενο post θα δούμε τι θα μπορούσε να κάνει η Atari για να ανατρέψει την κατάσταση με διάφορα παιχνίδια.