Playstation

Το 1994 η Sony ήρθε να ανατρέψει ότι ξέραμε μέχρι τότε στον χώρο των κονσολών. Ελάτε να δούμε μαζί πως κατάφερε να επικρατήσει στην αγορά και να θέσει τους δικούς της κανόνες με αυτήν την πρωτοποριακή κονσόλα.


  • Κατασκευαστής: Sony
  • Κυκλοφορία:1995 – 2006
  • Format: CD
  • Θύρες χειριστηρίων: 2
  • Αποθηκευτικό μέσο: Memory cards (15 blocks)
  • Αριθμός παιχνιδιών: 1200+
  • Πωλήσεις: 103 εκατομμύρια (Μάρτιος 2005)
  • Τελευταίο παιχνίδι: FIFA 2005
  • Αρχική τιμή πώλησης: 299$


Ιστορικά

To concept που ονομάστηκε ‘Playstation’ έχει ρίζες πριν απο την 16bit εποχή κονσολών και πιο συγκεκριμένα σαν ιδέα ‘γεννήθηκε’ το 1988. Η Nintendo -πάντοτε πρωτοποριακή- προσεγγίζει τρίτους κατασκευαστές για την δημιουργία ενός νέου μέσου αποθήκευσης για το -υπο κατασκευή τότε- Super Nintendo, το οποίο θα έβγαινε στα ράφια των καταστημάτων την επόμενη χρονιά. H Sony το συγκεκριμένο διάστημα (όπως και ο κολλοσός απο την Ολλανδία με το όνομα Philips) ‘δούλευε’ πάνω σε ένα νέο format με το όνομα CD-ROM/XA, ένας  τύπος οπτικού δίσκου ο οποίος επιτρέπει πρόσβαση σε δεδομένα, ήχο και εικόνα ταυτόχρονα. Η Sony είχε ήδη κατασκευάσει τον επεξεργαστή ήχου SPC-700 για το SNES, οπότε η Nintendo της εμπιστεύεται και την κατασκευή του CD-ROM add on για την ίδια κονσόλα.  Για την Ιαπωνική εταιρεία η συνεργασία με την Nintendo ήταν ένα όνειρο που έγινε πραγματικότητα. Μετά την αποτυχία του MSX format η Sony αναζητούσε μια ευκαιρία για να αποτελέσει σημαντικό μέρος της αναπτυσσόμενης βιομηχανίας των video games. Οπότε μια συνεργασία με το μεγαλύτερο ίσως όνομα του χώρου θα βοηθούσε την εταιρεία να εδραιώσει το όνομα της και μελλοντικά να κατασκευάσει το δικό της gaming hardware. Η Sony θα αποτελούσε ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας του SNES και αυτό δεν είναι καθόλου αμελητέο αν αναλογιστεί κανείς την επιτυχία των NES και Game Boy!

Η συμφωνία μεταξύ των 2 εταιρειών πέρα απο την κατασκευή του CD ROM add on,  έδινε στην Sony την άδεια να δημιουργήσει παιχνίδια για το SNES ενώ μετά το πέρας συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος, θα είχε το δικαίωμα να κυκλοφορήσει το δικό της σύστημα (με το όνομα Playstation) το οποίο θα έπαιζε παιχνίδια του SNES σε cartridge αλλά και σε CD! Το νέο format θα ονομαζόταν Super Disc και η Sony είχε εξασφαλίσει δικαιώματα παγκόσμιας κυκλοφορίας. Οπότε, ακόμα και με έναν πολύ επιτυχημένο SNES CD ROM τίτλο, η Sony όχι απλά θα κέρδιζε εκατομμύρια δολλάρια απο τις πωλήσεις, αλλά θα είχε ‘έτοιμη’ και την τεράστια -θεωρητικά τότε- βάση χρηστών του SNES, για να δεχτεί το νέο ‘ολα σε ένα σύστημα’ με το όνομα Playstation. Τα πάντα έδειχναν ρόδινα για την Sony και πίσω απο αυτή την φιλόδοξη συμφωνία-σχέδιο κρυβόταν ο μηχανικός Ken Kutaraki, υπεύθυνος για την κατασκευή του επεξεργαστή ήχπυ του SNES. H Nintendo όμως πάντα ήταν υπερ προστατευτική με τα licences των παιχνιδιών της… Έτσι οι υπεύθυνοι για την συμφωνία απο την μεριά της Nintendo άρχισαν να μετανοιώνουν για την άδεια εκεμτάλευσης δικαιωμάτων στην Sony καθώς σκέφτηκαν πως θα μπορούσε να επωφελείται η Nintendo οικονομικά πουλώντας τα δικαιώματα σε τρίτους κατασκευαστές αν αυτή το επιθυμούσε και δεν υπήρχε λόγος για την Sony να έχει τόσο μεγάλο μερίδιο της ‘πίτας’ των αποκλειστικών δικαιωμάτων των παιχνιδιών της Nintendo. Υπήρχε ο φόβος πως άθελα τους οι άνθρωποι της Nintendo θα δώσουν προβάδισμα σε μια εταιρεία η οποία θα μετατραπεί στον μεγαλύτερο ανταγωνιστή τους. Έτσι ο πρόεδρος της Nintendo Hiroshi Yamauchi, διάσημος για τις ‘αδίστακτες’ τακτικές του στον κόσμο της βιομηχανίας, ‘διαπράτει’ μια απο τις μεγαλύτερες προδοσίες στην ιστορία της gaming βιομηχανίας.

Στο Consumer Electronics show του 1991, η Sony παρουσιάζει με ενθουσιασμό τις λεπτομέρειες της συνεργασίας της με την Nintendo και αναφέρεται εκτενώς στην διαδικασία παραγωγής του Super Disc format αλλά της ‘SNES συμβατής’ κονσόλας με το όνομα Playstation. Ο ενθουσιασμός των ανθρώπων της Sony κράτησε λιγότερο απο 24 ώρες καθώς αργότερα στο ίδιο event, η Nintendo ανακοινώνει επίσημα την κατασκευή του CD ROM drive για το Super Nintendo, σε συνεργασία με την… Philips! Ο Yamauchi είχε καταφέρει να πετύχει ‘κρυφή’ συμφωνία με την Philips (με όρους που σαφώς ευνοούσαν την Nintendo) χωρίς ο Ken Kutaragi να αντιληφθεί το παραμικρό! Η Sony είχε ταπεινωθεί δημοσίως ενώ οι άνθρωποι της Ninty ήταν κάτι παραπάνω απο ευχαριστημένοι με την τροπή που είχαν πάρει τα πράγματα! Παραδόξως όμως, η περιβόητη συνεργασία Nintendo – Philips κατέληξε σε…φιάσκο καθώς η αποτυχία του Mega CD έδειξε πως η ‘αναβάθμιση’ σε ήδη υπάρχουσες κονσόλες δεν είχε την αναμενόμενη επιτυχία. Οι μονδαικοί καρποί της συγκεκριμένης συνεργασίας ήταν η κυκλοφορία κάποιων Mario και Zelda παιχνιδιών στο αποτυχημένο CD-i της Philips. Μπορεί λοιπόν η Nintendo να ‘πήρε’ πίσω το μεγάλυτερο μερίδιο των δικαιωμάτων της τα οποία παραχωρούσε στην Sony,  απέκτησε όμως έναν πεισμωμένο και διψασμένο για εκδίκηση ανταγωνιστή!

H Sony είχε ήδη επενδύσει πάρα πολλά χρήματα στην υπόθεση ‘Playstation’ και μάλιστα είχε περάσει στην φάση κατασκευής prototypes, με διάφορους PC CD ROM τίτλους όπως το 7th Quest να υπολογίζονται σαν launch τίτλοι της κονσόλας. Παρά τα ‘δυσάρεστα’ γεγονότα της 1991 CES, η Nintendo ήρθε σε επικοινωνία με την SOny και μια νέα συμφωνία υπογράφτηκε κατα την οποία το Playstation θα ήταν συμβατό με τα παιχνίδια του SNES, αλλά η Nintendo θα παρέμενε ο κάτοχος του συνόλου των πνευματικών δικαιωμάτων. Όπως αποδείχτηκε αργότερα αυτό ήταν άλλο ένα ‘τρικ’ του Yamauchi ώστε να κρατήσει την Sony ‘απασχολημένη’ προκειμένου να μην κάνει είσοδο στην αγορά με δικό της hardware! Ο Ken Kutaragi όμως είχε πεισμώσει για τα καλά… Στις αρχές του 1992 η Sony κόβει κάθε επικοινωνία με την Nintendo και ο Kutaragi είναι αποφασισμένος να κρατήσει το όνειρο του Playstation ζωντανό. Πολύ σύντομα πραγματοποιείται ένα meeting με τον πρόεδρο της Sony Norio Ohga ώστε να παοφασιστεί το μέλλον του Playstation project. H πρόταση του Kutaragi ήταν ξεκάθαρη. Δεν υπήρχε κανένα μέλλον για το 16bit Playstation. Η μοναδική επιλογή ήταν η δημιουργία ολοκαίνουργιου hardware με δυνατότητα απεικόνισης 3D γραφικών πρωτοφανή για τα δεδομένα της εποχής. Η πρόταση όμως του Ken αντιμετωπίστηκε με σκεπτικισμό και ίσως και με μια μικρή δόση ειρωνίας απο τον Norio, ο οποίος θεώρησε το εγχείρημα παράτολμο και ίσως μή ρεαλιστικό. Τότε ο μηχανικός της Sony αποφάσισε να αλλάξει τακτική… Αναφέρθηκε εκτενώς στην περηφάνεια που έχει η Sony σαν εταιρεία και πως η εγκατάλειψη της προσπάθειας εισόδου στην βιομηχανία των video games, αποτελεί παραδοχή της  επι άνισους όρους ήττας απο την Nintendo. Η επιτυχία του Playstation θα έδινε την ευκαιρία στην Sony να πάρει την ‘εκδίκηση’ της και να αποδείξει πως μπορεί να τα καταφέρει περίφημα χωρίς ‘ύποπτες’ τακτικές. Η ομιλία του Kutaragi ‘χτύπησε νεύρο’ στους ανθρώπους του συμβουλίου και έτσι το 1994, επιβεβαιώνεται η δημιουργία του -αυτόνομου πλεον- Playstation-X (απο εκεί προήλθε και η συντομογραφία PSX που χρησιμοποιούμε ακόμα και σήμερα παρόλο που το ‘X’ αφαιρέθηκε) ενός συστήματος με δυνατό σημείο την απεικόνιση 3D γραφικών. Μάλιστα ιδρύεται το παράρτημα Sony Computer Entertainment το οποίο θα επιτηρούσε το νέο αυτό ‘τόλμημα’.

Οι πρώτες αντιδράσεις-μαρτυρίες ανθρώπων που είδαν τις δυνατότητες της κονσόλες ήταν ενθουσιώδεις. Η νέα κονσόλα της Sοny είχε την δυνατότητα να ‘διαλύσει’ τον ανταγωνισμό. Η στρατηγική της Sοny να μην δώσει βάση στο multimedia κομμάτι (παρόλο που ήταν κάτοχος της CBS records και του Columbia Tri-Star Studio) όπως έκανε η 3DO και η Philips, αποδείχτηκε σοφή. Το Playstation προωθήθηκε σαν μια κονσόλα ‘αποκλειστικά’ για παιχνίδια με τις multimedia δυνατότητες του να περνάνε σε δεύτερη μοίρα. Το motto του διευθυντή της SCE Akira Sato ήταν “If it’s not real time, it’s not a game” και είναι χαρακτηριστικό της κατεύθυνσης που ήθελε να δώσει η εταιρεία στην νέα της κονσόλα. Η δύναμη όμως του Playstation δεν σόκαρε μόνο το κοινό που περίμενε ανυπόμονα… αλλά και τους επίδοξους ανταγωνιστές! Μετά την δημοσίευση των τεχνικών χαρακτηριστικών του συστήματος, ο πρόεδρος της Sega of Japan Hayao Nakayama επισκέφτηκε εξοργισμένος τα κεντρικά γραφεία του hardware παραρτήματος της Sega και πίεσε τους μηχανικούς του Saturn να τοποθετήσουν έναν επιπρόσθετο video επεξεργαστή στην κονσόλα προκειμένου να ενισχύσουν την γραφική απόδοση. Αυτή η προσθήκη βέβαια έκανε το Saturn ‘δύστροπο’ στον προγραμματισμό του, κάτι που προκάλεσε πολλά προβλήματα στο μέλλον όπως όλοι ξέρουμε…

Αν αναλογιστούμε για μια στιγμή την θέση της Sony στην αγορά των κατασκευαστών ηλεκτρονικών ειδών, θα διαπιστώσουμε πως ίσως να μην ήταν και τόσο μεγάλη έκπληξη τελικά η επιτυχία του Playstation. O σχεδιασμός και η κατασκευή της κονσόλας ήταν ‘ώριμη’ και έμοιζε να συνδυάζει τα καλύτερα χαρακτηριστικά των SNES,NES, και Mega Drive και να τα ‘πηγαίνει’ ένα βήμα παραπέρα. Ήταν η πρώτη φορά που το gaming έμοιαζε ‘σοβαρή’ υπόθεση και όχι απλά κάτι για να περνούν την ώρα τους τα παιδιά. Η ύπαρξη κάρτας μνήμης, τα λειτουργικά χειριστήρια με το περίεργο σχήμα, ακόμα και το λογότυπο σο κέντρο της κονσόλας ‘φώναζαν’ πως το μηχάνημα της Sony είναι ‘σοβαρό΄ και ‘εκλεπτυσμένο’. Παρόαλ αυτά δεν ήταν όλα ρόδινα για την Sony μέχρι εκείνο το σημείο.  Οι ειδικοί της βιομηχανίας εξέφραζαν συνεχώς την ανησυχία τους για έλλειψη αξιόλογων παιχνιδιών για την γκρι κονσόλα. Το μεγάλο πλεονέκτημα των Sega και Nintendo ήταν χωρίς αμφιβολία οι ‘in house’ ομάδες development που διέθεταν. Η Sony είχε μόνο την Sony Imagesoft η οποία δεν είχε δώσει ιδιαίτερα καλά δειγματα γραφής αν κρίνουμε απο τα movie licenced παιχνίδια Cliffhanger και Last Action Hero. Οι άνθρωποι της Sony γνωρίζοντας την ‘αδυναμία’ τους στον συγκεκριμένο τομέα, ξεκινούν συνεργασίες με ανεξάρτητα development studios. Η πρώτη αξιόλογη επίσημη συμφωνία ήταν με το studio της Psygnosis το οποίο μας έδωσε παιχνίδια όπως τα Wipeout και Destruction Derby. Οι φωνές όμως και οι φόβοι πως η Sony δεν έχει εμπειρία στα παιχνίδια δεν σταμάτησαν… μέχρι που ανακοινώθηκε η συμφωνία με τον Γιαπωνέζικο κολοσσό Namco! Η ανακοίνωση της μεταφοράς του Ridge Racer απο τα arcades στο Playstation όχι μόνο κατάφερε να μεταπείσει και τον πιο δύσπιστο, αλλά έκανε γνωστό πως η κονσόλα της Sοny είναι αρκετά δυνατή για να ‘τρέξει’ παιχνίδια που παίζαμε μόνο στα arcades εξίσου καλά! Το Ridge Racer ολοκληρώθηκε μέσα σε μόλις 6 μήνες και προκάλεσε θετικότατες εντυπώσεις παρόλο που είχε αρκετές ατέλειες. Η καθυστέρηση του ‘αντιπάλου’ Daytona USA έδωσε ένα σαφές προβάδισμα στο PS στην αγορά, ενώ το Battle Arena Toshinden που κυκλοφόρησε αμέσως μετά, εντυπωσίασε με τα γραφικά του παρόλο που σαν παιχνίδι δεν ήταν τόσο ολοκληρωμένο και απολαυστικό οσο το Virtua Fighter του Saturn. Η αδυναμία της Sega να τηρήσει της ημερομηνίες κυκλοφοριών των δυνατών τίτλων της, το hype και τα εντυπωσιακά για την εποχή γραφικά του Playstation στις φωτογραφίες που δημοσιεύοταν στον Τύπο, βοήθησαν να καθιερωθεί σαν ‘γεγονός’ πως η κονσόλα της Sony είναι το ‘μελλον’ στα 3D γραφικά.

Στις 3 Δεκεμβρίου το 1994 το Playstation κυκλοφορεί στην Ιαπωνική αγορά με τιμή περίπου £250 λίρες. Παρόλο που οι πωλήσεις κρίθηκαν παραπάνω απο ενθαρρυντικές, το Virtual Fighter και το Saturn ήταν ακόμα πολύ ψηλά στις προτιμήσεις των gamers της Ιαπωνίας. Οι πωλήσεις των δύο κονσολών ήταν πολύ κοντά τις πρώτες εβδομάδες. Καθώς παιρνούσαν οι μήνες όμως οι κυκλοφορίες για το PS άρχισαν να αυξάνονται καθώς εταιρείες όπως Namco, Konami, Capcom προωθούσαν τα παιχνίδια τους στην αγορά ενώ η Sega είχε καθυστερήσει χαρακτηριστικά τα in-house projects της για το Saturn. H υποστήριξη που παρείχε η Sony στους 3rd party developers ήταν υποδειγματική και έτσι παιχνίδια όπως το Tomb Raider, Soul Blade, Resident Evil, Ridge Racer Revolution, Tekken 2 δεν άργησαν να βρουν τον δρόμο τους για τα ράφια των καταστημάτων. Δυστυχώς για την Sega η πλειοψηφία των κυκλοφοριών της Sony διέθετε εντυπωσιακά γραφικά με φαντασμαγορικά για την εποχή εφέ φωτισμού και ρεαλιστική απεικόνιση διαφανειών, τομείς στους οποίους το Saturn έμοιαζε να υστερεί λόγω του ‘ιδιαίτερου’ και βασισμένου σε 2 επεξεργαστές σχεδιασμού του.

Η κυκλοφορία της κονσόλας σε Ευρώπη και Αμερική ήταν εξίσου επιτυχημένη. Με τιμή χαμηλότερη απο αυτή του Saturn και προσανατολισμό σε ενήλικους και πιο ‘ώριμους’ gamers η Sony κέρδισε εύκολα την μάχη των πωλήσεων. Παιχνίδια όπως το Loaded με έντονη βία και ‘rock’ αισθητική, το Wipeout με soundtrack απο καλλιτέχνες όπως Chemical Brothers και Leftfield έκαναν φανερό πως η Sony δεν στόχευε μόνο στους φανατικούς των Mario και Sonic με το PlayStation αλλά σε ένα ευρύτερο κοινό. Ήταν καιρός για τα video games να ‘απενοχοποιηθούν’. Μετά την αποτυχία του Saturn να ανταγωνιστεί το Playstation, ήταν η σειρά της Nintendo να περάσει στην αντεπίθεση. Το Ultra 64 (γνωστό αργότερα ως Nintendo 64) θα κυκλοφορούσε το 96 και η Nintendo αναζητούσε απεγνωσμένα τρόπους να αποτρέψει την αγορά ενός 32 bit συστήματος απο τους καταναλωτές. Δυστυχώς όμως η εμμονή της Ninty στο cartridge format είχε ως αποτέλεσμα να χάσει έναν απο τους μεγαλύτερους υποστηρικτές της…την Squaresoft. Το Final Fantasy VII είχε επιβεβαιωθεί σαν αποκλειστική κυκλοφορία του Ultra 64 όμως η Square αποφάσισε να αλλάξει στρατόπεδο λόγω του υψηλού κόστους παραγωγής αλλά και της χαμηλής χωρητικότητας των cartridges. Το Final Fantasy VII προοριζόταν να γίνει το πιο επικό RPG που είχε κυκλοφορήσει μέχρι εκείνη την στιγμή και το CD ROM ήταν το μόνο format που μπορούσε να προσφέρει τον απαραίτητο χώρο για να γίνει αυτό το εγχείρημα πραγματικότητα. Το 1997 η παρουσία του FF VII στα ράφια των καταστημάτων είναι γεγονός και οι πωλήσεις των 10 εκατομμυρίων αντιτύπων ξεπερνούν κάθε προσδοκία. Οι κυκλοφορίες των Metal Gear Solid της Konami και Gran Turismo της Polyphony Digital καθιερώνουν το Playstation σαν το κυρίαρχο σύστημα εκείνης της γενιάς.

Η επικράτηση της Sοny στην αγορά ήταν τόσο μεγάλη που ακόμα και η κυκλοφορία του 128 bit Dreamcast δεν άλλαξε ιδιαίτερα την εικόνα των πωλήσεων και δεν ανησύχησε στο ελάχιστο την Sony. Με το PS2 να βρίσκεται προ των πυλών, ο κολοσσός απο την Ιαπωνία δίνει ακόμα μια πνοή ζωής στο Playstation format με την κυκλοφορία του PS One. Μια πολύ μικρότερη έκδοση της κονσόλας, αθόρυβη και λιγότερο ενεργοβόρα.  Η παραγωγή  σταμάτησε επίσημα το 2006, γεγονός που έδωσε στο σύστημα μία εντυπωσίακη διάρκεια ζωής 11 χρόνων! To Playstation ‘ανάγκασε’ την gaming βιομηχανία να ‘ενηλικιωθεί’, να πάρει τον εαυτό της σοβαρά και να θεωρηθεί μια νέα μορφή τέχνης. Μπορεί το Playstation να έφτασε στο ‘αλλο’ άκρο και να θεωρήθηκε μέρος της ‘pop’ κουλτούρας λόγω της τεράστιας επιτυχίας του, όμως η προσφορά του στην διαμόρφωση της gaming βιομηχανίας όπως την γνωρίζουμε σήμερα, είναι αδιαμφισβήτητη.

 

 

Εμφάνιση

Το Playstation είχε μάλλον πρωτοποριακό και ‘εκλεπτυσμένο’ design για την εποχή του. Απλό, ‘καθαρό’ με λιτές γραμμές και ευδιάκριτα buttons, ήταν άμεσα αναγνωρίσιμο! Τα μέγιστα σε αυτό συνέβαλε το πολύ όμορφο λογότυπο και φυσικά το γκρι χρώμα του που τότε θεωρούταν κάτι το καινούργιο καθώς το 99% των κονσολών της περιόδου εκείνης, ήταν μαύρου χρώματος! Επίσης ήταν μικρότερο και ελαφρύτερο του Saturn που ήταν ο άμεσος ανταγωνιστής του. Εντύπωση έκαναν οι θύρες των memory cards καθώς η μόνη κονσόλα που χρησιμοποίησε μέχρι τότε τον συγκεκριμένο τρόπο αποθήκευσης ήταν το Neo Geo. Με το playstation η χρήση των memory cards καθιερώθηκε.

Το Net Yaroze είναι ένα “μικρό” development kit του Playstation! Έδινε την δυνατότητα σε χομπίστες-ερασιτέχνες να δημιουργούν παιχνίδια για την κονσόλα της Sony. Yaroze σημαίνει “Let’s do it together!”

Λειτουργία

Η εντύπωση που έδινε το Playstation κατασκευαστικά ήταν μέτρια. Αυτό οφείλεται στο μικρό του βάρος και μέγεθος κατά ένα μεγάλο ποσοστό. Δεν ήταν τόσο ‘στιβαρό’ όσο το Saturn ενώ με την 1η ματιά τα πλαστικά φαινόταν μέτριας ποιότητας. Οι πρώτες εκδόσεις του της κονσόλας παρουσίαζαν προβλήματα όπως υπερθέρμανση, ‘πηδήματα’ στον ήχο και ανησυχητικά μεγάλους χρόνους φορτώματος. Πόσοι από εσάς δεν έχετε γυρίσει το Playstation ανάποδα όταν ζοριζόταν να διαβάσει κάποιο παιχνίδι? Παρόλα αυτά οι πωλήσεις του δεν επηρεάστηκαν καθόλου λόγου του πολύ αξιόλογου service της Sony ενώ στην δεύτερη γενιά τα προβλήματα είχαν σχεδόν εξαλειφθεί. Τα προβλήματα αυτά οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στο chip modding το οποίο είχε γίνει της μόδας τότε και επέτρεπε την αναπαραγωγή αντιγραμμένων παιχνιδιών.

Κανένα άλλο παιχνίδι μέχρι σήμερα, δεν έχει ξεπεράσει τον αριθμό αυτοκινήτων του Gran Turismo 2!

Χειριστήρια

Η Sony μάζεψε τα καλύτερα χαρακτηριστικά των pads από τις υπόλοιπες κονσόλες σε ένα χειριστήριο! 10 κουμπιά τοποθετημένα με τρόπο απίστευτα βολικό, 4 shoulder κουμπιά αντί για 2 που καθιέρωσε το SNES και λαβές για να βολεύονται και οι παίχτες με σχετικά μεγάλα χέρια! Η προσθήκη αναλογικών μοχλών και force feedback το 1997 ήταν το κερασάκι στην τούρτα και δεν είναι τυχαίο που ακόμα και σήμερα στο PS4 η φιλοσοφία του δεν έχει αλλάξει σε μεγάλο βαθμό. Επίσης η χρήση σχημάτων με συγκεκριμένα χρώματα αντί των κλασικών A,B,C για την αναγνώριση των κουμπιών το έκανε ακόμα πιο πρωτοπωριακό και δημιουργεί ακόμα ένα άμεσα αναγνωρίσιμο ‘κώδικα’ για την κονσόλα και την Sony.

Παιχνίδια

Τεράστιος αριθμός παιχνιδιών ικανός να καλύψει και τον πιο απαιτητικό gamer. Τίτλοι που έγραψαν ιστορία στο είδος τους και συνεχίζουν ακόμα και σήμερα. Ridge Racer για arcade racing δράση, Tekken το οποίο θέτει νέα standards στα 3D fighting παιχνίδια, Resident Evil και Metal Gear Solid δημιουργούν νέες κατηγορίες παιχνιδιών από μόνα τους, τα survival horror και τα stealth action παιχνίδια, ενώ τα Tomb Raider και Crash Bandicoot έγραψαν την δική τους ιστορία. Η επιμονή της Sony να προωθεί τα 3d games απέφερε έλλειψη σε 2d τίτλους και κατ’ επέκταση παράπονα από πιο ‘παραδοσιακούς’ gamers ωστόσο τίτλοι όπως τα Street Fighter Alpha και Castlevania διόρθωσαν ως έναν βαθμό την κατάσταση! Ωστόσο ο τεράστιος αριθμός παιχνιδιών για το σύστημα είχε ως αποτέλεσμα πέρα από πολλά παιχνίδια διαμάντια και αρκετά παιχνίδια-πατάτες χωρίς κανέναν λόγο ύπαρξης!


Για πολλούς, το απόλυτο arcade racing παιχνίδι!

Γραφικά – Ήχος

Είναι γεγονός ότι το Playstation μέχρι τουλάχιστον το 1997 ήταν αξεπέραστο σε 3D γραφικά. Παιχνίδια με σταθερό frame rate, ζωντανά χρώματα και καλοσχεδιασμένα πολύγωνα, κάλυπταν τα μπροβλήματα της κονσόλας στην διαχείριση textures ενώ οι προγραμματιστές σχεδόν πάντα κατάφερναν να ξεπεράσουν το πρόβλημα της μικρής μνήμης με διάφορες τεχνικές συμπίεσης. Η δυνατότητα του Playstation να αναπαράγει Full Motion Video, σε συνδυασμό με την μεγάλη χωρητικότητα του cd δεν πέρασε καθόλου απαρατήρητη και έτσι πολλά παιχνίδια χρησιμοποιούσαν εκτεταμένα video sequences για την καλύτερη ροή του σεναρίου και εξιστόρηση της εκάστοτε υπόθεσης. Τρανταχτό παράδειγμα η σειρά Final Fantasy!

Η μικρή ποσότητα μνήμης και η πολιτική της Sony να επενδύσει στις 3d δυνατότητες του συστήματος, είχε ως αποτέλεσμα την μειωμένη παραγωγή 2d τίτλων και αρκετά παράπονα από τους gamers. Ωστόσο οι ‘δισδιάστατοι’ τίτλοι που κυκλοφόρησαν ήταν στην πλειοψηφία τους πολύ καλά παιχνίδια και έτσι ο μύθος ότι το Playstation ‘δεν μπορεί’ καταρρίφθηκε, έστω και στα τελευταία χρόνια της ζωής του.

Η κονσόλα υποστήριζε ήχο ποιότητας cd και Dolby Surround Sound! Πολλοί μουσικόφιλοι ανά τον κόσμο χρησιμοποιούν ακόμα και σήμερα το Playstation σαν απλό cd player! Το ότι διαθέτει 32bit DSP είναι μεγάλο πλεονέκτημα και σε συνδυασμό με έναν καλό ενισχυτή η απόδοση του είναι αξιοθαύμαστη! Αν είχε και digital output θα ήταν σίγουρα ευχής έργον!

Το Resident Evil 2 στην μέση και γύρω γύρω ζόμπι!
Tekken 2…και τα fighting games αλλάζουν τροχιά!

 

Trivia

  • To μάυρο χρώμα στο κάτω μέρος κάποιον CDs παιχνιδιών του Playstation δεν είχε κανένα νόημα! Ήταν απλά μια ιδέα για να δείχνουν τα CD περισσότερο…cool!
  • Το Gran Turismo είναι το παιχνίδι με τις μεγαλύτερες πωλήσεις για το Playstation αφού ο αριθμός ξεπέρασε τα 10.8 εκατομμύρια αντίτυπα. Η παραγωγή του παιχνιδιού διήρκησε 5 χρόνια, και η development team αποτελούνταν απο 7 άτομα!
  • O σχεδιασμός του pad της κονσόλας της Sony, αντιπροσωπεύει το concept των 3D γραφικών. Ο σκοπός ήταν να μπορεί να παρομοιαστεί ως έναν βαθμό με cockpit αεροπλάνου.  Το σύμβολο Δ συμβολίζει ‘προοπτική’, ‘άποψη’ και ‘κατεύθυνση’ και είναι πράσινο. Το σύμβολο □ συμβολίζει ένα κομμάτι χαρτί και ‘αναφέρεται’ σε menus και έγγραφα ενώ επιλέχθηκε το ροζ χρώμα.  Τα O και X συμβολίζουν την λήψη αποφάσεων , ‘ναι’ ή ‘όχι’ και τα χρώματα που επιλέχθηκαν είναι κόκκινο και μπλε. Αξίζει να σημειωθέι πως η επιλογή των χρωμάτων απο τον σχεδιαστή Teiyu Goto, δεν είναι τυχαία.

 

Θετικά

  • Τεράστια ποικιλία παιχνιδιών
  • Άνετοι και βολικοί controllers
  • 3d γραφικά
  • Μικρές και βολικές συσκευασίες παιχνιδιών
  • Εξαιρετικές ηχητικές δυνατότητες
  • Έξυπνη χρήση των Memory cards

Αρνητικά

  • Προβλήματα υπερθέρμανσης μετά από ώρες χρήσης
  • Μέτρια ποιότητα κατασκευής
  • Τα πολύγωνα στα παιχνίδια 1ης γενιάς
  • Μεγάλοι χρόνοι φορτώματος
  • Μικρής χωρητικότητας memory cards

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

  • Επεξεργαστής : MIPS R3000A – Συμβατός 32bit RISC χρονισμένος στα 33.8688Mhz (under-clocked) 66 MIPS απόδοση και δυνατότητα απεικόνισης 360.000 πολυγώνων ανα sec (ανεπίσημα 500.000/sec)
  • Μνήμη: 2MB RAM, 1MB VRAM
  • Μονάδα γραφικών: 16.7 εκατομμύρια χρώματα, 24 bit βάθος χρώματος, Ανάλυση απο 256 x 224 έως 640 x 480, Flat, Goraud Shading, Texture Mapping, Parallax Scrolling
  • Μονάδα ήχου: 24 κανάλια με υποστήριξη ADPCM, 44.1 khz Sample Rate 512kb
  • Cd-rom: 2x Tαχύτητα, CD-DA, 32kb Buffer

 

Σημερινή Τιμή : 30€ – 70€

Βρείτε ένα στο ebay!

NiCkeD

8 thoughts on “Playstation

  • August 4, 2012 at 12:21 pm
    Permalink

    Εντάξει η κονσόλα είχε φοβερούς τίτλους, σε αυτό δεν χωράει καμία αμφιβολία.

  • November 2, 2012 at 6:22 am
    Permalink

    Βρήκα άλλη μια φορά αφορμή να ξαναπαίξω Playstation για το review του Speed Freaks! Βέβαια μετά έβαλα το Ace Combat 2…μετά το Castlevania…το Breath Of Fire III…το Pro Evolution Soccer 2…το Lifeforce Tenka…μετά ήρθε η ώρα να πάω στην δουλειά! :P:P

  • U
    December 1, 2012 at 5:44 pm
    Permalink

    Πολυ ωραία παρουσίαση Νίκο, η συγκεκριμένη κονσόλα άνοιξε διάπλατα τις 3 διαστάσεις στις κονσόλες!

  • December 10, 2012 at 10:36 pm
    Permalink

    Όντως. Αυτή η κονσόλα έφερε το επόμενο κεφάλαιο στο gaming…

  • January 19, 2015 at 5:02 pm
    Permalink

    Παρότι είμαι fan του αντιπάλου δέους – λέγε με SEGA SATURN – δεν μπορώ παρά να μην εκφράσω τον θαυμασμό μου και για την Playstation I, που έμελε να “μπάσει” πολύ κόσμο στον θαυμαστό κόσμο του home video gaming….Μπράβο Νίκο για το άρθρο σου !

  • January 19, 2015 at 7:27 pm
    Permalink

    Ευχαριστώ Geo! Χρειάζεται προσθήκες το αφιέρωμα στο Playstation καθώς έχω κάνει εκτεταμένη έρευνα! 🙂

    Εδώ σ’εχω και για το Saturn σε περίπτωση που δεν το έχεις διαβάσει!

    http://www.iamretro.gr/sega-saturn/ 🙂

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.